در حال بارگذاری ...
دبیر سومین دوره خبرداد:

انتشار فراخوان جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی کمدی «خندستان»

سعید امامی دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه نویسی کمدی( خندستان) از نشر و انتشار فراخوانِ این دوره از جشنواره خبر داد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از اصفهان، سعید امامی گفت:  وقتی سخن از تئاتر اصفهان به میان می آید بدون تردید در میان تمامی اهالی هنر اولین عنوانی که به ذهن متبادر می‌شود(تئاتر کمدی اصفهان) است و واقعیت انکار ناپذیر آن  نقش نمایش های کمدی در اصفهان است.
هرچند قدمت و پیشینه تئاتر اصفهان به بیش از ۳۰۰ سال پیش و در شکلهای دیگری از اجرا همچون تعزیه برمیگردد ولی نام (تئاتر کمدی اصفهان) آنچنان در ذهن و قلب اهالی هنر رسوب کرده است که این اتفاق به یک باور و اگر اغراق نباشد به یک واقعیت تاریخی مبدل شده است.

وی افزود:  این عنوان آنچنان در تاریخِ هنرِ  نمایش ایران زمین جا خوش کرده ، که دیگر جزئی از تاریخ کهن تئاتر این سرزمین گشته است. از این رو برهمه ماست ، آنچه در توان داریم به کار بندیم تا این میراث ارزشمند نه تنها به فراموشی سپرده نشود که با احیای دوباره و رشد و تعالی کیفی آن گامی اساسی در عرصه تئاتر اصفهان برداریم و اصفهان را به مرکز نمایش کمدی کشور مبدل نماییم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در تالار هنر ( دفتر تخصصی تئاتر) وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان سومین دوره از جشنواره ی "خندستان" را در قالب نمایشنامه نویسی و در سطح ملی برگزار کنیم.

امامی تصریح کرد : باور بنده بر این است ارتقاء سطح کیفی هنر نمایش در هر ژانر و مکتبی به فعل نمی‌انجامد مگر در چرخه ی تولید ؛
لذا بسیار علاقه مند بودیم این دوره از جشنواره را به‌صورت اجرای نمایش‌های صحنه ای برگزار کنیم ، اما لاجرم و به دلیل تاثیرات شیوع ویروس کرونا و عدم قطعیت در سلامت روزهای آتی این دوره را به صورت نمایشنامه نویسی و در سطح و گستره ملی برگزار میکنیم و امیدواریم خروجی آن بستری برای برگزاری جشنواره ی ملی نمایش های کمدی در سال آتی باشد.

وی در ادامه افزود این جشنواره توسط تالار هنر (دفتر تخصصی تئاتر) وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری حوزه هنری استان اصفهان استان با هدف بهره گیری از آثار مکتوب در حوزه کمدی و انواع آن ودر دو بخش اصلی و جنبی برگزار می‌شود. 
دبیر سومین دوره در رابطه با بخشهای جشنواره اظهار داشت: بخش اصلی جشنواره اختصاص به نمایشنامه نویسی دارد که در دو بخشِ آثار تالیفی و آثار اقتباسی برگزار می‌شود.  بخش جنبی این رویداد نیز که اختصاص به پژوهش های کمدی دارد در دو قسمت برگزار میگردد.
 قسمت اول مربوط میشود به مقاله، جستار و تجربه نگاری و قسمت دوم شامل مطالعه چهره شاخص یا همان پرتره نگاری است که در این دوره از جشنواره این بخش اختصاص دارد به زنده یاد "مرتضی ممیزان" نمایشنامه نویس برجسته حوزه تئاتر کمدی اصفهان.

امامی در پایان با اشاره به تخصیص بیش از ۱۲۰ میلیون تومان جوایز نقدی به برگزیدگان این جشنواره  افزود : آخرین مهلت ارسال آثار پانزدهم مهر ماه سال جاری می باشد و این تاریخ تمدید نمی‌شود. همچنین اختتامیه این جشنواره و معرفی برگزیدگان همزمان با روز اصفهان در تاریخ یکم آذر ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد

 

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت آئین نامه ی فراخوان میتوانند به سایت www.khandestan-isf.ir و یا صفحه ی اینستاگرام تالار هنر( به آدرس tallar_honar_official ) مراجعه نمایند.

 

فراخوان جشنواره از پایان همین خبر قابل دریافت است

 




نظرات کاربران