در حال بارگذاری ...
به کارگردانی امیر شیخ حبلی

فاز پنجم از اجرای سالانه خاله سوسکه در پردیس سینمایی اصفهان انجام شد

امیر شیخ جبلی یکی از فعالترین هنرمندان عرصه کودک و نوجوان در استان اصفهان در ادامه سلسله فعالیت‌های نمایشی خود فاز پنجم از اجرای نمایش خاله سوسکه را در پردیس سینمایی اصفهان به سرانجام رساند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر  در اصفهان، بنابر این گزارش و به نقل از انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان، بی شک امیر شیخ جبلی یکی از فعالترین هنرمندان در ژانر کودک و نوجوان در استان اصفهان میباشد. شیخ جبلی علاوه بر فعالیتهای آموزشی هر سال با استفاده از هنرجویان آموزشگاه خود آثاری را با موضوع کودک و نوجوان روی صحنه میبرد. 
در همین راستا نمایش خاله سوسکه در فاز پنجم از اجرای سالانه خثد در پردیس سینمایی اصفهان روی صحنه رفت. 
امیر شیخ جبلی در گفتگو با خبرنگار ایران تئاتر از اصفهان ابراز داشت: 
 برای تولید یک تئاتر، عناصر و عوامل زیادی همراه وقت و هزینه صرف شده و اثر هنری تولید و اجرا می‌شود. بازتولید یک اثر که مصالح و ابزار اصلی خود شامل نمایشنامه، دکور، صحنه‌، لباس، طراحی و ایده اجرایی دارد، بخش اصلی تولید را طی کرده و به شرطی که اقبال عمومی را به همراه داشته باشد  می‌تواند و میبایست در بازه ی زمانی مشخص شرایط اجرای مجدد آن فراهم شود.
در طول دهه ی گذشته باز تولید آثار نمایشی تولید شده  خصوصا در ژانر کودک و نوجوان  در کنار دیگر تولیدات جدید گروه تئاتر نگار سبز زنده رود و آموزشگاه و مرکز مهارت آموزی سایه  همیشه در اولویت برنامه‌های ما بوده و خواهد بود.
چرا که بر این باوریم که به واسطه ی مخاطب خاص این ژانر یعنی کودکان و نوجوانان قاعدتا با گذشت هر دوره ی سه ساله نسل جدیدی از کودکان مرحله رشد را سپری و تغذیه ی هنری خود را لازم دارند. 
ضمن اینکه بواسطه بهره گیری از استانداردهای لازم و پارامترهای کیفی آثار تولید شده در گروه  ما اقبال عمومی به حدی بوده که گاها مخاطب اظهار میدارد که با وجود تماشای فازهای قبلی باز هم به تماشای نمایش در دوره ی جدید اجرایی اقدام نموده است.
 
وی با اشاره به اینکه داستان خاله سوسکه را به دلیل جذابیتی که می‌توانست برای کودکان ایجاد کند انتخاب کردیم گفت: سعی کردیم تا روایتی از این قصه که طرح آن برداشتی آزاد از  نوشته‌ ی م. آزاد بود استفاده  کرده تا به لحاظ موضوع با مخاطب خردسال و کودک امروزی پیوند بیشتر و نزدیک‌تری داشته باشد و همچنین تلاش کردین تا در استفاده از شیوه ی اجرایی نیز ضمن توجه به مضمون و ساختار شاهد نتیجه مطلوب‌تری باشیم.
 
شیخ جبلی با بیان اینکه این اثر نمایشی در فضایی خلاق روایتی از این قصه‌ی کهن رابا ساختاری فانتزی و شاد روایت می‌کند.
 
کارگردان نمایش خاله سوسکه درباره طرحی صحنه و لباس این نمایش گفت: در طراحی لباس نیز ایده‌های جذاب و خلاقی به کار گرفته تا بازیگران در موقعیت‌ها و صحنه‌های مختلف ضمن معرفی بهتر نقش به جهت انتقال مفاهیم از طریق نقش نیز تأثیر بیشتری بر مخاطب بگذارند.
 
وی درباره چگونگی انتخاب بازیگران در این نمایش اضافه کرد: به دلیل حضورحداکثری کودکان آموزش دیده بازیگری سعی شد در شیوه و روش اجرا از این حضور در جهت افزایش بار کیفی اثر استفاده شود و شاخصه‌های کیفی اثر نیز پر رنگ‌تر جلوه کند و قطعاً در بازیگردانی و طراحی حرکت و ایفای نقش با چالش جدی در کارگردانی روبرو بودیم.
 
کارگردان نمایش خاله سوسکه با بیان اینکه تئاتر کودک قوی‌ترین معلم اخلّاق و بهترین انگیزه به سوی بهتر زیستن و پرورش نبوغ و خلاقیت در دنیایی سرشار از هیجان و تخیل است و از این رو است که مدتهاست تئاتر کودکان دغدغه‌ ی جدی بنده و همراهانم در آکادمی سایه شده است.
 
تئاتر کودک را نباید ساده شده تئاتر بزرگسال دید، بلکه باید ویژگی ها و امتیازات خاص آن را مدنظر قرار داده و با ابتکار و خلاقیت این گونه نمایشی را اعتلا بخشید.
 
در تئاتر کودک میبایست به لحاظ شکل، رنگ و تنوع صحنه‌ها ایده‌هایی خلاق را بار نشانده که در عین جذابیت، کارکردی مناسب در صحنه داشته باشند.
 
 خاله سوسکه در سفری پرماجرا برای  دیدار با عمو رمضون راهی همدان شده و در طول این مسیر پر پیچ و خم با موجوداتی روبرو می شود که قصد فریب او را دارند و درادامه با کمک جوجه تیغی مسیر خود را پیدا کرده و بالاخره به همدان رسیده و در بازار شهر پرس و جو برای یافتن عمو رمضون را شروع میکند..در نهایت  با موشی آشنا  که  شاگرد عمو رمضون است تا اینکه...
عوامل این اثر نمایشی عبارتند از:
آهنگساز: پویا فرهنگ پژوه، دستیار کارگردان: پریناز سیم بان، طراح صحنه و آکسسوار: الهه جابر زاده انصاری، طراح گریم: محمد قبادی نژاد، اجرای گریم: نازنین شیخ جبلی، الما حمیدی، دوخت لباس: نجمه کاظمی، اجرای نور: ستایش فدایی، صوت و افکت: نسیم موسوی، مدیر صحنه: الما حمیدی، منشی صحنه: رویا یزدانی، روابط عمومی: مینا سلمانی،عکس: محمد رضا شریف، علی حاج محمدی، هماهنگی: هما شیخ جبلی، شهرزاد بهشتی، آتنا خان احمدی
 بازیگران خاله سوسکه  در فاز پنجم اجرایی که به ایفای نقش می پردازند: 
زهرا گرک یراقی، پرستو نوربخش، پریناز سیم بان، دانیتا دباغ، میترا اقایی، انیتا نصوحی، پیام فخری با همراهی بازیگران کودک و نوجوان: مهراد ابطحی، مینو ابطحی، مرسانا آذرباد، آیلین آقادادی، مهرسانا امیری، رهام بیزری، سارینابینا، پناه پوزش، پارمین پورابراهیم، ارشک تاجی، کسرا حجازی، روژان خدادوستان، پارسا دباغ نیا، امیرعباس دوستی،پرینا دهقانی، مهدیس دهکردی، نازنین زهرا رحمانی، حوریا ریخته گرزاده، سوین شجاعی، مهزیار شجاعی، آرشیدا شیروانی، شایلی شیخ جبلی، ایوا صفری، حسین طبیبی، آئین عارفان، نیکا کوهرنگی، الناز گرجی، کیانا محمدی، دیانا محمودی، درسا مسیبی، دیانا مسیبی، الما معصومی، پارمیس والاسوار، تارا نصوحی، نیکا نصوحی، طناز نوحه اصفهانی، سامیار واعظ، سامیار یزد خواستی به ایفای نقش می پردازند.




نظرات کاربران