در حال بارگذاری ...
یادداشت رضا کشانی، هنرمند پیشکسوت اصفهان برای روز جهانی تئاتر

تئاتر، الگویی برای یگانگی آدم‌ها

رضا کشانی: برای من تئاتر مترادف است با فرهنگ، تمدن، فلسفه زندگی، عشق، وحدت، یگانگی، همگرایی و دانایی در مواجهه با جهل و نادانی.

تئاتر چه پیشتاز باشد ، چه عجیب و معمولی ... هنریست زنده که با وقایع و حوادث جامعه و زمانه خود درگیر است وزندگی کوتاه خاص خود را دارد. کارگر، کارفرما، وزیر، وکیل و... می‌توانند در کنار هم به تماشای آن بنشینند زیرا تئاتر در لحظه‌های کوتاهی تمام آن‌ها را مخاطب قرار می‌دهد.

تئاتر آن لحظه از زندگی ماست که مامور ابراز حقیقت، فریادگر دانایی و رسواگر جهل و نادانی است.

تئاتر الگویی برای یگانگی انسان‌ها دور از جنگ و خونریزی وبرای صلح و آرامش است به نحوی که «انسان یار انسان باشد».

هرچند تئاتر همیشه در ادوار مختلف تاریخ مورد هجوم کسانی قرار گرفته است که آگاهی ودانایی را نپذیرفته‌اند، ولی درطول تاریخ، تئاتر راه خود را یافته است، حتی آن زمان که سینما را رقیبی برای تئاتر می‌دانستند وسپس تلویزیون و در این دوران فضای مجازی و حتی این اواخر با بیماری همه‌گیر جهانی (کوید ۱۹).

با این وجود امیدوارانه می‌گویم هنر نمایش به جایگاه اصلی وارزشمند خود باز می‌گردد. چراکه تئاتر هنر اجتماعی وزنده است، پس زنده می‌ماند وخشم فروخفته دانایی را علیه جهل و نادانی فریاد خواهد زد.

    




مطالب مرتبط

با حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان

آثار سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان اجرای عمومی می‌شوند
با حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان

آثار سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان اجرای عمومی می‌شوند

با حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان دوازده اثر شرکت کننده در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان در سالن‌های پردیس هنر و تالار هنر برای عموم اجرا خواهند شد.

|

نظرات کاربران