در حال بارگذاری ...

بیان تناقض‌های فرهنگی یا کاستی های اجتماعی جذابیت‌های تئاتر خیابانی است

سید پویا امامی به گواه کارنامه خود از فعالترین بازیگران تئاتر خیابانی استان اصفهان به شمار می‌رود. امامی ۲۲ ساله اینروزها پا را از حوزه جغرافیایی محل سکونتش فراتر گذاشته و در اکثر شهرهای کشور به عنوان بازیگر میهمان حضور دارد. به بهانه یکسال فعالیت مستمر و حضورش این‌روزها در جشنواره تئاتر خیابانی مرصاد و مریوان گفت وگویی با او داشته ایم که چکیده آنرا به اشتراک گذاشته ایم

به گزارش تئاتر اصفهان-هادی عسکری؛ حوزه تئاتر خیابانی با همه فراز و نشیب خود همچنان یکی از پر مخاطب ترین گونه های نمایشی است ، تئاتر خیابانی به گواه نام خود بیانگر جایگاه ویژه خود است در این نمایشها از شما رسمی تئاتر خبری نیست بلکه تئاتر در خیابان و برای مردم اجرا می‌شود. با این مقدمه گستره چالشهای پیش رو در این گونه نمایشی برایمان روشن می‌شود...در اصفهان به همت برخی نهادها چون سازمان رفاهی تفریحی شهرداری، حوزه هنری و....چند سالیست شاهد نوعی تئاتر دایمی در خیابان هستیم و در این میان هستند هنرمندانی که تمام مشقتهای این گونه را به جان خریده گامهای بلندی را در جهت رشد و ارتقاء نمایش خیابانی برداشته اند.

سید پویا امامی به گواه کارنامه خود از فعالترین بازیگران تئاتر خیابانی استان اصفهان به شمار می‌رود. امامی 22 ساله اینروزها پا را از حوزه جغرافیایی محل سکونتش فراتر گذاشته و در اکثر شهرهای کشور به عنوان بازیگر میهمان حضور دارد. به بهانه یکسال فعالیت مستمر و حضورش اینروزها در جشنواره تئاتر خیابانی مرصاد و مریوان گفت وگویی با او داشته ایم که چکیده آنرا به اشتراک گذاشته ایم.

قبل از هر چیز خلاصه ای از بیوگرافی و فعالیت‌های چند ساله تان بگویید؟

سید پویا امامی، متولد مردادماه ۱۳۷۶، حدود ۷ سال سابقه فعالیت در عرصه هنرهای نمایشی،بازیگر تئاتر،نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی، شروع فعالیت از تئاتر دانش آموزی، ابتدا تئاتر حرفه ای را با ژانر کودک و نوجوان آغاز کرده و بیش از ۱۰ اثر نمایشی در ژانر مذکور را در استان اصفهان اجرای عمومی رفته،سابقه حضور در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان.
از سال ۹۵ فعالیت در عرصه تئاتر خیابانی  را به صورت حرفه ای آغاز کرده و تمرکز اصلی خود را بر این گونه نمایشی گذاشته و افتخاراتی را در این زمینه در سطح کشوری و بین المللی کسب کرده که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:
-کارگردان و بازیگر نمایش خیابانی "ماجراهای آبی آقای بیکار" / اجرای عمومی در سطح شهر ۱۳۹۵
-نویسنده و کارگردان و بازیگر نمایش خیابانی "آبی که قطع شد و من را بیکار کرد" / هشتمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان ۱۳۹۶
-دستیار کارگردان نمایش محیطی"هجوم خیال" / دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان ۱۳۹۶
-بازیگر نمایش خیابانی "۵۵ دقیقه" /اجرای عمومی در سطح شهر ۱۳۹۶
-بازیگر نمایش خیابانی "لایو" / جشنواره بسیج استان اصفهان ۱۳۹۶
-کارگردان و بازیگر نمایش خیابانی"بذر امید" / نخستین جشنواره تئاتر خیابانی روح الله ۱۳۹۶
بازیگر نمایش خیابانی "باقر آباد" / نخستین جشنواره تئاتر خیابانی روح الله ۱۳۹۶
-بازیگر نمایش خیابانی"روز خون" / اجرای عمومی در سطح شهر اصفهان ۱۳۹۶
-دستیار کارگردان نمایش خیابانی"به یک اتفاق ساده نیازمندیم" / پنجمین جشنواره منطقه ای تئاتر آفتاب ۱۳۹۶
-نویسنده و کارگردان و بازیگر نمایش خیابانی "چشمان کاملا بسته" / اجرای عمومی در سطح شهر ۱۳۹۷
-کارگردان و بازیگر نمایش خیابانی"بیست و هفت روز" / ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ایثار ۱۳۹۷
-بازیگر نمایش "ماموریت ویژه" / پنجمین جشنواره سراسری تئاتر خرداد تهران ۱۳۹۷
-بازیگر نمایش خیابانی"وندال ها" / سومین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند سقز کردستان ۱۳۹۷
-بازیگر نمایش خیابانی"هشت" / دهمین جشنواره سراسری تئاتر مرصاد کرمانشاه ۱۳۹۷
-بازیگر نمایش خیابانی "آقا به خدا نامردیه" / دهمین جشنواره سراسری تئاتر مرصاد کرمانشاه ۱۳۹۷
-بازیگر نمایش خیابانی "عرش تا فرش" / نهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان ۱۳۹۷
-بازیگر نمایش خیابانی "ماموریت ویژه" / پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ ساری ۱۳۹۷
-بازیگر نمایش خیابانی "منذور" / نخستین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی رضوی کرمان ۱۳۹۷
-کارگردان و بازیگر نمایش خیابانی "تولدی دیگر" / دومین جشنواره تئاتر خیابانی روح الله ۱۳۹۷
-بازیگر نمایش خیابانی "آزاد در بند" / دومین جشنواره تئاتر خیابانی روح الله ۱۳۹۷
-بازیگر نمایش خیابانی "توپ قانونی شماره ۵" / سومین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شرهانی ایلام ۱۳۹۷
-دستیار کارگردان نمایش خیابانی"این مکان مجهز به مکان دوربین مداربسته میباشد" / ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس آذربایجان ۱۳۹۸
-بازیگر نمایش خیابانی"آف استیج" / اجرای عمومی سطح شهر اصفهان ۱۳۹۸
-بازیگر نمایش خیابانی آئینی "شال برون" / اجرای عمومی سطح شهر لاهیجان ۱۳۹۸

بازیگر نمابش «آلوده نکنیم» پذیرفته شده دربخش کودک و نوجوان  جشنواره مریوان1398
بازیگر نمایش «شال_برون» پذیرفته شده در بخش آیینی جشنواره مریوان


تعریف و نگاه شما به تئاتر خیابانی چیست؟

از زمانی که تئاتر خیابانی را به صورت حرفه ای آغاز کردم نگاهم به این گونه نمایشی به شدت تغییر یافت. تئاتر خیابانی در بر گیرنده مضامین اخلاقی،اجتماعی ،سیاسی و فلسفی بوده و با اجرا در خیابان ها، روستاها و مکانهای عمومی موثر ترین روش برای فرهنگ سازی است. عریان سازی و بیان تناقض های فرهنگی یا کاستی های اجتماعی از مهمترین جذابیتهای این گونه نمایشی است. تئاتر خیابانی به واسطه صمیمیت حاکم بر فضای آن و به خاطر بیان دردهای اجتماعی، میتوانند جامعه موثر واقع شود. به‌دلیل ویژگی ها،تنوع در اجرا،خلاقیت ها و از همه مهمتر ارتباط با تماشاگر در طول اجرای نمایش ، روز به روز جذابیت تئاتر خیابانی برای  من بیشتر شد. جذابیت این گونه نمایشی و موضوعات آن به دلیل آنکه با اعتراض همراه است و در دل مردم گفته می‌شود بیشتر مرا به سمت خود کشید.
این که تماشاگر به دور اجرا کننده می ایستد،د خالت میکند،گاهی مسیر نمایش را عوض میکند و از همه مهمتر اینکه این گونه نمایشی میتواند مخاطبینی از اقشار مختلف جامعه را داشته باشد،در اولویت های بنده قرار گرفت تا جایی که امروز گاها همزمان در دوشهر اجرای خیابانی دارم.

 

کمی دقیق تر  در رابطه با آنچه طی این سال‌ها در رابطه با تئاتر خیابانی آموخته اید صحبت کنیم؟

به نظر من تئاتر خیابانی از یک نظام واحد پیروی نمیکند، در همه جوامع چه سنتی،مدرن و حتی جوامعی که ادعای عبور از مدرنیته را دارندبحران ها و معظلات خاصی وجود دارد. ما در جامعه ای زندگی میکنیم که جامعه سنتی رو به مدرن است در این گذر سنت به مدرن ما در حال عبور از معظلات فکری و اجتماعی خواهیم بود همه هم بر آن آگاه هستیم و برای کار آمدن با آن نیز گفت وگوی منطقی داریم و چالشها گاهی آزار دهنده خواهد شد بنابراین تئاتر خیابانی در چنین موقعیتی بهتر از هر جالب دنیا به مسایل،معظلات و مشکلات پاسخ خواهد داد.  در نمایش خیابانی هنرمند با یک حس متعهدانه و مسئولانه و دلسوزانه بر آن است تا مردم را وا دارد درباره خودش و مسائل پیرامونش بیشتر فکر کند و آگاهی جمعی و عمومی را بالاتر ببرد.


تعریف ساده تر تئاتر خیابانی از دید شما؟

من نگاهم و تعریفم از تئاتر خیابانی این گونه است و دوست دارم بگویم:.... "تئاتر بیرونی یا تئاتر بیرون از ..صحنه". در واقع نمایش هایی که بیرون از چهارچوب صحنه اجرا میشود و بسیاری فراتر از ارتباطات با مخاطب نسبت با نمایش های صحنه ای است را میتوان تعریف این گونه نمایش ها دانست. که تئاتر خیابانی،تئاتر محیطی،تئاتر شورایی،تئاتر فیزیکال و پرفورمنس،و... زیر مجموعه تئاترهای بیرونی است.
از نگاه من هر اثر نمایشی که در خیابان پتانسیل اجرای آن وجود داشته باشه و بتواند مردم را مجذوب آن کند و با آن ارتباط بگیرند،تئاتر خیابانی است.


وضعیت فعلی تئاتر خیابانی اصفهان را چگونه میبینید ؟
خداراشکر وضعیت تئاتر اصفهان نسبت به برخی شهر های کشور بهتر است،در واقع با حمایت برخی ارگان ها مثل شهرداری،حوزه هنری و .. شاهد اجراهای تئاتر خیابانی هستیم اما انتظار میرود حمایت این ارگان ها در خصوص هنرمندانی که به جشنواره های کشوری و بین المللی راه میابند بیشتر شود تا هنرمندان بدون دغدغه مالی و اجرایی بروند و به بهترین شکل به عنوان نماینده شهر اجرایی در سطح خود داشته باشند. اما راجب به گروه هایی که نمایش خیابانی کار میکنند به نظر من باید کمی به روز تر باشند و با گونه ها وشیوه های اجرایی مختلف آگاه شوند و از همه مهمتر در انتخاب موضوعات و ایده های نمایشی خود دقت بالاتری داشته باشند چرا که امروزه با وجود سینما،تلوزیون،اینترنت و ... که جز رسانه های مردمی هستند،اخبار و موضوعات به سریع ترین روش ممکن به دست مردم میرسد،پس بنابراین گروه های نمایشی باید جذابیت ایده ها و شیوه های اجرایی خود را مورد توجه قرار دهند تا مردم که مخاطب اصلی هستند بیشتر همذات پنداری کنند و در زمان اجرا از دیدن آن لذت ببرند،در واقع باید نگاه های مختلف از دریچه های مختلف ذهنی حتی به یک ایده واحد داشت.که این موضلات کمبود های گروه های نمایشی خیابانی اصفهان میباشند و هنرمندان باید تلاش بیشتری در ارائه داشته باشند.

 

حرف آخر؟   

سپاسگزارم از مدیر دفتر تخصصی تئاتر خیابانی کشور آقای سامان خلیلیان به خاطر نگاه ویژه ایکه به شهرستانها دارن و تشکر از انجمن هنرهای نمایشی فعلی استان اصفهان به خاطر برگزاری چند دوره همایش تئاتر خیابانی و حمایت از گروههای خیابانی استان و سپاس از شما که این فرصت را در اختیار من گذاشتید و با آرزوی توفیق  هر چه بیشتر تئاتر خیابانی.


گفت و گو: هادی عسکری




مطالب مرتبط

با همکاری انجمن هنرهای نمایشی و کانون تئاتر خیابانی استان اصفهان

بیست اثر خیابانی در نقاط مختلف شهر اصفهان اجرا خواهد شد
با همکاری انجمن هنرهای نمایشی و کانون تئاتر خیابانی استان اصفهان

بیست اثر خیابانی در نقاط مختلف شهر اصفهان اجرا خواهد شد

با همکاری انجمن هنرهای نمایشی و کانون تئاتر خیابانی استان اصفهان تعداد بیست اثر نمایشی در غالب چهار گروه در محل های پارک لاله، میدان امام، پارک شهید مطهری و پارک قلمستان، به صورت دوره‌ای اجرا خواهد شد

|

نظرات کاربران