هیام احمدی کارگردان نمایش «دی زنگرو»در نوزدهمین جشنواره آیینی و سنتی
برگزاری جشنواره آیینی و سنتی راهی برای حفظ اصالت و غنای فرهنگ یک جامعه

در میان بازیگران فعال تئاتر، هستند بازیگرانی که پا را فراتر نهاده و حوزه های دیگر را تجربه میکنند.... هیام احمدی، که نام خود را در ابتدا به عنوان بازیگر به ثبت رساند چند سالیست با کارگردانی و کسب موفقیت در این حوزه تجربه های جدیدی کسب کرده است. راهیابی نمایش «دی زنگرو» به نوزدهمین جشنواره آیینی و سنتی فرصت و بهانه ای شد برای مرور فعالیتهای هیام احمدی و کپ وگفتی کوتاه با این هنرمند.
تئاتر اصفهان-هادی عسکری: هیام احمدی متولد 22، تیر ماه در آبادان است و سال80_ 79 را فصل جدید و جدی برای حرفه تئاتر خود میداند.
اولین حضور جدی هیام احمدی در سال 1380 ، بازی در نمایش تهران به کارگردانی علی غلامی و حضور در جشنواره های استانی و دفاع مقدس تهران بوده است، ولی موفقیت و کسب مقام اول بازیگری زن در سال 1381، سر آغاز دوران حرفه ای هیام احمدی بوده است. احمدی در آن سال با ، بازی در نمایش «خلوت» نوشته بهمن عیوق وبه کارگردانی قاسم صیادی موفق به کسی رتبه اول بازیگری زن در جشنواره استانی آبادان شد. نگاهی اجمالی به کارنامه هیام احمدی بیانگر حضور جدی و موفق او طی این سالها در حوزه تئاتر بوده است:
بازی درنمایش داستان خنده ناک دیو و حضور در جشنواره ی آبادان و کسب مقام دوم بازیگری زن - جشنواره سوره اراک – طنز اصفهان و کسب مقام اول بازیگری زن 81
بازی در نمایش راحیل و حضور در جشنواره بچه های مسجد یزد82
کارگردان نمایش روژان وحضور در جشنواره کوتاه آبادان و کسب مقام سوم بازیگری زن و طراحی صحنه83
بازیگر تیاتر تقدیم به پدر وپسرم با عشق ورنج به کارگردانی عبدالرضا ثامری وحضور درجشنواره ی آبادان و کسب مقام دوم بازیگری زن - و حضور این تیاتر در جشنواره های استان - منطقه ای و فجر و حضور در دو همایش تئاتر شوشتر و نمایشنامه خوانی شهرستان امیدیه 85
نویسنده وکارگردان نمایش مردان هیرون و حضور در هفتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان و کسب مقام اول کارگردانی و سومی طراحی فضا و بازیگری اول مرد. کار منتخب برای جشنواره فجر95
کارگردان و نویسنده تئاتر ایینی وسنتی دی زنگرو و حضور در یازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و کسب مقام سوم کارگردانی و دوم طراحی فضا.
حضور در اولین جشنواره بین الملی اقوام ایرانی در کرمانشاه و حضور در سی وپنجمین جشنواره بیم المللی تئاتر فجر95
کارگردان تئاتر شورایی بی سوادی سفید و حضور در اولین جشنواره آسیب های اجتماعی در بندر عباس
کارگردان و نویسنده و بازیگر نمایش صادره از اروند و حضور در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تهران سال 96
کارگردان تئاتر خیابانی سکاندار و حضور در جشنواره تئاتر خیابانی شرهانی و کسب مقام سوم کارگردانی96
کارگردان نمایش اکا و حضور در شانزدهمین جشنواره تئاتر ملی مقاومت تهران 97
کارگردان تئاتر دی زنگرو و حضور در چهارمین جشنواره آیینی و سنتی ارغون بهبهان 97
کارگردان نمایش نژمار با طعم لیمو و حضور در جشنواره تیرنگ ساری 97
هیام احمدی نمایش «دی زنگرو» را برای نوزدهمین جشنواره آیینی و سنتی آماده کرده است
گفت وگویی که میخوانید چکیده گپ وگفت تئاتر اصفهان با هیام احمدی است
«دی زنگرو»، یعنی چه؟
دی زنگرو یعنی مادر سیاه رو ....ولی ما به شکل دیگری آن را وارد قصه خودمان کردیم. در جنوب در گذشته های دور وقتی ماه گرفتی اتفاق می افتاد مردم اعتقاد داشتند که یک خرچنگ سیاه خیلی بزرگ به نام دی زنگرو در حال خوردن ماه است. برای همین برای اینکه خرچنگ رو بترسونن با ایین خاصی مراسم دی زنگرو رو برگزار میکردن - اهالی با قاشق چنگال ملاقه و دیگر وسایل به کنار دریا میرفتند و شروع به نواختن ریتم زیبا و خاصی و خواندن ترانه ای میکردنند. ما این افسانه یا روایت را سعی کردیم استفاده دراماتیک کنیم و قصه خودمان را روایت کنیم.
چرا سراغ آیین ها و باورها رفتهاید؟
آیین ها چون همراه با حرکات فرم - موسیقی - و نواهای زیبا و منحصر به فرد است - با استقبال بسیار زیادی همراه خواهد بود - خوشبختانه جدای از جشنواره ایینی و سنتی - بعضی از جشنواره ها نیز کار های آیینی و سنتی را در جدول اجرایی قرار میدهند - مانند جشنواره تئاتر خیابانی مریوان - جشنواره مبارک تهران و جشنواره فجر.
نگاهتان به جشنواره تئاتر آیینی و سنتی و ضرورت اجرای آن چیست؟
آیین ها وآداب و رسوم هر ملت ، سازنده عناصر فرهنگی جامعه محسوب می شوند. تنوع و تعداد آیین ها و آداب و رسوم دلیل غنای فرهنگی یک جامعه است. در روزگار بحران هویت یکی از راههای حفظ هویت فرهنگی ، بازگشت به آیین ها و آداب و رسوم سنتی و فولکلوریک است. سرزمین ایران از دیر باز به عنوان یکی از گهواره های تمدن مطرح بوده است. بخصوص بعد از حضور دین اسلام در این سرزمین غنای فرهنگ ایرانی صد چندان شده است. پرداختن به تدوین ،جمع اوری وحفظ اثار بومی میتواند برای ایندگان ثمر بخش بوده و به نوعی حافظ و احیا گر ایین های بومی خود میشویم - وجود جشنواره هایی همچون جشنواره ایینی و سنتی میتواند در زنده نگهداشتن هوییت و اصالت ایرانی اسلامی یاری گر بوده و چنین کارکردی برای یک تمدن بزرگ بیشترین ارزش را دارد .
حرف آخر?
نمایش های آیینی و سنتی بهدلیل تعداد بالای بازیگران و گروه موسیقی بسیار هزینه بردار است - اگر جشنواره ها کمک هزینه گروه ها را زیاد تر کنند و یا طبق مبلغی که در فراخوان ذکر شده است کامل پرداخت کنند کمک بسیار بزرگی به گروه های تاتر ایینی و سنتی خواهد شد - در غیر این صورت به دلیل هزینه بالای این نوع نمایش کم کم شاهد هبوط نمایش های آیینی و سنتی خواهیم بود