در حال بارگذاری ...
سعید محسنی کارگردان نمایش

«کُلاغ ها» تردید به خنده ها

تئاتر «کلاغها» درامی اجتماعی-کمدی گروتسک به نویسندگی و کارگردانی سعید محسنی، هر شب از سوم مردادماه به مدت نوزده شب در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان به روی صحنه می رود

تئاتر «کلاغها» درامی اجتماعی-کمدی گروتسک به نویسندگی و کارگردانی سعید محسنی، هر شب از سوم مردادماه به مدت نوزده شب در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان به روی صحنه می رود.

به همین بهانه گپ و گفت کوتاهی با سعید محسنی انجام داده ایم  که در ادامه می‌خوانید:

  سعید محسنی در ابتدا گفت: «کلاغ ها» نمایشی در حوزه کمدی گروتسک است. تجربه ای جدید در ژانر کمدی هولناک که لهجه اصفهانی در خدمت پیام نمایش به کار گرفته شده است. وی افزود: نمایش «کلاغ ها» در سال 1392 نگاشته شد اما در این سالها از دغدغه ام برای اجرای این تئاتر کاسته نشده است. امسال با تمام مصایب موفق شدیم که با دو بازیگر پیشکسوت و معرفی یک بازیگر به جامعه تئاتر این نمایش را به روی صحنه ببریم.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: نمایش «کلاغ ها» با درونمایه طنز و زیرلایه های ترس تماشاگر را از خنده هایش دچار تردید می کند و در نهایت با پرسش و تفکر سه الن نمایش را ترک می کند. محسنی بیان داشت: نقش موسیقی در نمایش «کلاغ ها» برجسته است. سعی شده تا با وسواس در انتخاب موسیقی و جلسات مختلف موسیقی در خدمت نمایش درآید لذا یکی از ویژگی های مهم این نمایش موسیقی آن است.

وی افزود: مفاهیم خیال پردازی، تن پروری و امید بیهوده به آینده بدون هیچ گونه تلاشی از عناصر مهم در نمایش «کلاغ ها» است. در این تئاتر سعی شده تا موسیقی و بازی خیال پردازی را به جای تلاش جایگزین کند و این مفهوم در قالب طنز پرسش گرایانه به تماشاگر منتقل کند. محسنی با اشاره به استفاده از لهجه اصفهانی در تئاتر «کلاغ ها» گفت: لهجه اصفهانی در تاریخ تئاتر اصفهان سبقه دارد. اما گاهی استفاده از لهجه اصفهانی تضعیف شده است. در نمایش «کلاغ ها» سعی شده تا مفاهیم نهفته و زیرلایه های روایت در محیط رئال و واقعی با استفاده از لهجه اصفهانی منتقل شود و مخاطب در یک فرایند باورپذیر داستان را دنبال کند.

وی افزود: درست است که انواع مختلف لهجه اصفهانی وجود دارد اما در این نمایش بر فولکلور و لهجه شناسی تاکید نشده است بلکه منظور استفاده از تکنیک فنی جهت واقع گرایی روایت نمایش واقع گرایانه است.

این کارگردان و نمایشنامه نویس اظهار داشت: تمام تلاش این نمایش این است تا با باورپذیری در قالب درام اجتماعی کمدی گروتسک از آدم هایی صحبت کند که در چنبره موقعیت غریب گرفتار شده اند، همان آدم هایی که هر روز در پیاده رو از کنار ما عبور می کنند و این شائبه پدید نیاید که نمایش «کلاغ ها» متعلق به جهانی دور از ماست. محسنی تاکید کرد: همین روایت کمدی گروتسک با استفاده فنی از لهجه اصفهانی از جایی به بعد تماشاگر را به این فکر می اندازد که تکلیفمان با خنده هایمان چیست؟ آیا این خنده ها از سر ترس بوده یا خیر؟ و این پرسشی است که نمایش می خواهد به آن برسد.

تئاتر «کلاغها» به تهیه کنندگی میعاد سلیمانی راد و با نقش آفرینی محمد ترابی، قادر طباطبایی زواره و بهاره آقاداوود از سوی دفتر تخصصی تئاتر سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از سوم تا 21 مردادماه هر شب رأس ساعت 19 در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان روی صحنه می رود.




نظرات کاربران