در حال بارگذاری ...
مژگان کوهی هنرمند اصفهانی:

آفرینش در تئاتر لذتی بسیار ستودنی است

در میان بازیگران جوانی که در یک دهه اخیر در تئاتر استان اصفهان وارد عرصه بازیگری شده اند ،هستند بازیگرانی که از همان ابتدا نشان دادند نگرش و چشم اندازشان از هنر بازیگری بسیار متفاوت و منحصر به فرد است مژگان کوهی بازیگری که در همان ابتدا نشان داد نگرشی متفاوت به حوزه بازیگری دارد ، کوهی در ادامه فعالیتهای هنری اش نمایش «این خانه خراب است»را کارگردانی، و اجرا کرده است به همین بهانه با او گفتگو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید

به گزارش تئاتر اصفهان ، در میان بازیگران جوانی که در یک دهه اخیر در تئاتر استان اصفهان وارد عرصه بازیگری شده اند ،هستند بازیگرانی که از همان ابتدا نشان دادند نگرش و چشم اندازشان از هنر بازیگری بسیار متفاوت و منحصر به فرد است.

مژگان کوهی ، اولین بار، باحضورش در بیست و چهارمین جشنواره استانی اصفهان، همه نگاهها را به خود معطوف کرد ،در آن سال با ،بازی در نمایش «بیست و سه» به نویسندگی احسان رحیمی و کارگردانی هادی عسکری در اولین حضور حرفه ی در یک جشنواره موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شد.

او قبلا در نمایش «زیر درخت کنار»، به کارگردانی احسان رحیمی، نمایش «من و آلپاچ»، به کارگردانی صادق فرهمند، نمایش«ستاره»، به کارگردانی هومن حیدری ، «جنگل دوستی» به کارگردانی محمد چهرازی،و...به عنوان بازیگر حضور پیدا کرده بود. 

کوهی دربیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با کسب مجدد  رتبه اول بازیگری زن در نمایش «اسم من مژگانه، اینجا خونه منه»، به کارگردانی هادی عسکری و در پی آن حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر    فجر نشان داد بدنبال چشم انداز تازه ای در عرصه بازیگری است.شایدبتوان بازی او را در بیست و سه نقطه عطفی در دوران بازیگری کوهی دانست. 

کوهی در ادامه فعالیتهای خود به عنوان بازیگر حضور  در نمایش های «آوای فاخته» به کارگردانی هادی عسکری، « اپرای محزون واگنر»، و«حادثه در عمارت آقای میم ، ف» به کارگردانی هادی عسکری، «بی خوابی» به کارگردانی هومن حیدری، «پرت و پلای بطری وشنا در آب شور»،« رد تیغ بر زبان زنان شروه خوان» به کارگردانی صادق فرهمند، «گربه ای در حوالی این خانه»،«لاموزیکا»، «سالینا»، «این زندگی ساده» به کارگردانی هادی عسکری و.... را در کارنامه دارد.
همچنین کسب رتبه بهترین طراحی لباس در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با نمایش «رد تیغ بر زبان زنان شروه خوان»، به کارگردانی صادق فرهمند، کسب رتبه اول بازیگری زن درنوزدهمین جشنواره بسیج استانی با نمایش «آوای فاخته »، به کارگردانی هادی عسکری و کسب رتبه دوم بازیگری  در نمایش حادثه در عمارت آقای میم ، ف » در سی امین جشنواره تئاتر استان اصفهان، و....از دیگر افتخارات این بازیگر طی سالهای اخیر بوده است.

تجربه کارگردانی نمایش «این خانه خراب است»، و اقبال عمومی این نمایش در دومین همایش فصلی تئاتر شاهین شهر بهانه و فرصتی ایجاد کرد تا  با او گفتگویی داشته باشیم.

 

نمایش «این خانه خراب است »نمایشی  زنانه است، طاهره برای نظافت از طرف یک شرکت وارد خانه ای می‌شود، مرگ زن صاحبخانه شروع حوادثی ست که دستمایه قرار گرفته برای خلق یک اثر دراماتیک فارغ از بازی تاثیر گذار شما در نقش طاهره، اتخاذ شیوه خاص از اجرا از نقاط قابل تامل این اثر است. نمایش در فضایی سورئال شروع می‌شود ولی در ادامه آنچه در صحنه میبینم خلق لحظاتی به شدت رئال . موسیقی غربی آمیخته با لحظاتی از موسیقی شرقی به فضاسازی لحظات دراماتیک نمایش کمک به سزایی کرده  است، در مورد شیوه اجرا و چگونگی دستیابی به این طرح در اجرا بگویید؟

 نمایشنامه «این خانه خراب است» منطبق بر اساس ریالیستی و رعایت ساختار ارسطویی است، اما در شیوه اجرایی ،قراردادهای منطقی،تناسب و قاعده های متداول کنار گذاشته شده وبا  ترکیب فرم و سبک‌های نمایشی به ترکیبی تازه  از هر دو می‌رسیم به گونه ای که به ایجاد تعلیق و ظرایف زیبا شناسانه نزدیک شویم.
سعی کردیم در طول تمرین بعضی از لحظات را با استفاده از نظریه جمع گرایی شکل دهیم تا لحظاتی ناب که در  بداهه پردازی شکل میگیرد ،حفظ  شود، تاجایی که به باور من خلاقانه ترین لحظات نمایش همان  لحظاتی است که به شکل بداهه و در جریان تمرین به آن رسیدیم. شکسته شدن روایت به قطعات کوتاهتر و ایجاد پازل در صحنه ها جهت تغییر زاویه دید از تماشاگر به شخصیت اصلی و ایجاد ریتمی مناسب از اهداف اصلی در شیوه اجرایی است. با استفاده از بر هم زدن وحدت زمان و مکان سعی در ایجاد تعلیق وتمپویی مناسب و خلق جذابیت های بصری در صحنه کردیم . در بازی، بازیگران، سعی کردم آن چیزی که تجربه کرده بودم و تاثیرش در درام بر من ثابت شده بود به بازیگر انتقال دهم.تلاشم بر این بود در برخی صحنه ها با توجه به استفاده از بداهه، به کشف احساسات شخصی بازیگر، و احساس های شخصیتی که قرار است بازی کند در مواجهه با موقعیت برسیم، که نتیجه این بداهه پردازیها گسترش توانایی عکس العمل ها به صورت آنی ولحظه ای در اجراست و تآثیرش آنجایی است که برای تماشاگر این توهم ایجاد میشود، که آنچه در صحنه می‌بیند از قبل برنامه ریزی نشده است بلکه همه چیز برای اولین بار و خود به خود اتفاق می‌افتد. درواقع بر این باور هستم آنجا که می‌خواستم تماشاگر را غافلگیر کنم ابتدا بایدبازیگر را در مواجه با آن صحنه خاص  غافلگیر می‌کردم تا حس صحنه به‌درستی درک و به تماشاگر انتقال داده شود، بداهه به بازیگر کمک می‌کرد تا راه‌هایی پیداکند که نه از دید خود بلکه از دید تماشاگر صحنه را باور پذیرتر و منطقی تر بازی کند.

البته در مورد مسئله بداهه پردازی در این نمایش تنها سعی کردیم در شکل گیری برخی صحنه های خاص در طول تمرین  با استفاده از نطریه جمع گرایی به خلق لحظات  ناب نمایشی که با کمک بداهه پردازی شکل میگیرد برسیم، وبخشهای دیگر نمایش بر اساس نمایشنامه‌ای که از قبل به نگارش درآمده بود شکل گرفت

 دو بستر زندگی وتاتر و در هم آمیختن آن تا آنچه به اجرا در می آید برگرفته از جریان خود زندگی باشد،همچنین ایجاد یک وضعیت عینی و ملموس برای نزدیک شدن به یک کنش اجتماعی از دلایل اصلی استفاده از این شیوه در اجرا میباشد به گونه ای که به بالاترین درجه از همذات پنداری برای تماشاگر برسیم.خیلی برای من مهم بود که استفاده از این شیوه خاص ما را از مفهوم اصلی اثر دور نکند ، نشان دادن آن بخش از وجود مردانه زنان که در لحظات خاص خودش را نشان میدهد از اهداف اصلی اثر بود. همه وسواس وترس من از این بود که مبادا فرمی که در اجرا به آن رسیده ایم محتوا را از بین ببرد.

 

چه عامل یا انگیزه ای باعث شد بخواهید کارگردانی را تجربه کنید؟
اینکه بخواهم عامل بخصوص و یا قائم به ذاتی را نام ببرم که این انگیزه را در من بوجود آورد وجود ندارد، در مجموع اولین عامل محرک،موفقیت و بازتابی که برگزاری اولین دوره همایش فصلی تئاتر شهرستان شاهین شهر داشت این وظیفه را بر من نهاد تا در دومین دوره از برگزاری این همایش حتما سهمی داشته باشم، بعد از آن پیدا شدن طرح نمایشنامه ای که بخش بزرگی از دغدغه‌های روزمره من در آن وجود داشت و سوم اینکه شخصا ذات حضور درچالش و آزمون برایم جذاب است .آیا میشود با عناصر بازیگری، کارگردانی کرد؟ آیا میشود آن بخش مردانه زنان را در تئاتر به تصویر کشید؟ و...همه سوالاتی بودند که گمان میکردم ارزش آن را دارند در این مسیر بخواهم به جوابشان برسم

 

میزان تاثیر گذاری برگزاری همایش هایی چون «همایش فصلی تئاتر کوتاه» را چگونه می‌بینید?
 برگزاری اولین دوره از این همایش نشان داد پتانسیل بالقوه ای از هنر نمایش در شهرستان ها وجود دارد که در صورت فراهم بودن بستر میتواند به شکل قابل تحسینی به فعل تبدیل شود، حضور نود درصدی کار اولی ها در این همایش بسیار قابل توجه بود که جا دارد در این فرصت از تمامی کسانی که این فرصت را برای حضور این هنرمندان فراهم نمودند تشکر کنم، از فرامز رادمنش به عنوان ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهین شهر به خاطر حمایت همه جانبه از برگزاری این همایش،از آقای رضا توماری معاون محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهین شهر و دبیر این همایش  که بصورت شبانه روزی برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن این رویداد تلاش کردندو در نهایت از هیئت بازخوانی و بازبینی آثار.

 

آیا باز هم کارگردانی را تجربه خواهید کرد یا ترجیح می‌دهید در همان حرفه تخصصی بازیگری‌تان کارکنید؟
 آن قسمت از حوزه نمایش  همیشه برایم جذاب بوده است که خلق در آن صورت گیرد حالا فرقی نمیکند کارگردانی باشد،بازیگری باشد، یا طراحی لباس و...در تمام این موارد آفرینش و خلق وجود دارد اما باید اعتراف کنم آن لذت و کشف و مجاهدت مومنانه ای که در خلق یک شخصیت برایم بوجود می آید در هیچ بخش دیگری از تجربه هایم به آن اندازه حاصل نشده است. آن لحظه‌ای که فارغ از تمامی روزمرگی ها در صحنه تئاتر دست به خلق میزنیم بسیار ستودنی ست و به باور من و برای من با هیچ لذتی برابری نمیکند. آفرینش مخصوص خداوند است چه موهبتی از این بالاتر که هنرمند تئاتر  میکنند، خلق میکند و دست به آفرینش میزند.من بازیگری را یک هنر متعالی میدانم و به آن عشق می ورزم، چون بازیگران انسانهای شجاعی هستند لزوم  هر کار هنری فاش ساختن بخشی از درونیات خویش است، این همان کاریست که بازیگر انجام میدهد.کار ساده ای نیست، در واقع کار بسیار دردناکی هم هست. 

 

در حاضرمشغول چه کاری هستید؟

 به زودی تمرین نمایش « بگذارید این زن بخوابد»، نوشته و کار هادی عسکری را شروع خواهیم کرد و در ماه‌های ابتدای سال 98، نمایش «حادثه در عمارت آقای میم ، ف»را در شاهین شهر و اصفهان اجرا خواهیم کرد.

 

 




نظرات کاربران