در حال بارگذاری ...

آیین تجلیل از پیشکسوتان هنر نمایش، مسئولان انجمن هنرهای نمایشی شهرستان‌ها و سرپرستان گروه‌های نمایشی استان اصفهان

آیین تجلیل از پیشکسوتان هنر نمایش، مسئولان انجمن هنرهای نمایشی شهرستان‌ها و سرپرستان گروه‌های نمایشی _پنجشنبه_ ۲۶ بهمن ماه با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در باشگاه شماره ۲ شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش تئاتر اصفهان، ساعتی از زمان مقرر شروع نشست گذشته بود که صدای غلامرضا خوشحال پور زمزمه های پراکندۀ هنرمندان را به سکوتی واحد بدل کرد و شنیدن بیت های حماسی فردوسی از زبان این هنرمند نقال، شوری به جمع فعالان هنر نمایش اصفهان داد. پرویز طاهری، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، عباس کمساری، مدیر موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در اصفهان، اعضای شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و بازبینان اداره کل فرهنگ و ارشاد به همراه مدیران سالن های نمایشی شهر و سرپرستان گروه های نمایشی استان در این نشست حضور داشتند و حمیدرضا ابوطالبی، عضو شواری ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، فرصت را تا رسیدن مدیر کل ارشاد استان به جمع هنرمندان مغتنم شمرد تا آمار ۹ ماهۀ هنر نمایش را در سال ۱۳۹۶ به اطلاع برساند. وی در این باره گفت:  ۱۵۹ نمایش طی ۹ ماه اخیر در اصفهان به تایید شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش رسیده و اجرا شده که این تعداد شامل ۱۲۵ نمایش صحنه ای زنده، ۱۰ نمایش عروسکی و ۲۴ نمایش خیابانی است. حدود ۲۹۵ هزار مخاطب،  ۲۲۴۰  اجرای این ۱۵۹ نمایش را در این مدت به تماشا نشسته اند و میانگین اجرای هر نمایش در روز نیز به عدد هشت رسیده است.

 

ابوطالبی ادامه داد: از تعداد ۲۲۴۰ اجرا در این ۹ ماه، مجموع ۲۱۰ اجرا مربوط به نمایش های خیابانی، ۱۵۳ اجرا مربوط به نمایش های عروسکی و ۱۸۵۹ اجرا مربوط به نمایش های صحنه ای بوده و میانگین بازدید روزانۀ تماشاگران از این اجراها نیز به عدد ۱۳۱ می رسد. در سه ماهۀ اول سال جاری ۴۲ عنوان، در سه ماهۀ دوم ۵۶ عنوان و در سه ماهۀ سوم ۶۱ عنوان نمایش در استان اصفهان اجرا شده و اگر چه این آمار رو به رشد است اما امیدوار کننده نیست و انتظار می رود در شهری مثل اصفهان با بیش از دو میلیون جمعیت این آمار با شدت بیشتری افزایش پیدا کند.

 

رییس انجمن هنرهای نمایشی اصفهان نیز با ارائۀ آماری از گروه های ثبت شدۀ استان گفت: شاید قابل باور نباشد اما نزدیک به ۸۰۰ گروه نمایشی به صورت غیر رسمی مشغول فعالیت هستند و از این میان تنها ۴۱ گروه ثبت رسمی شده است. در کانون نمایشگران خیابانی نیز ۲۳ گروه ثبت شده وجود دارد.

 

هوشنگ جمشیدیان با اشاره به اقداماتی که برای تامین مسکن هنرمندان استان انجام شده اظهار کرد: تقریبا همۀ کسانی که تا کنون برای مسکن به ما مراجعه کرده اند خانه دار شدند وی افزود انجمن نمایش اصفهان متقاضی ۲هزار متر  از ۲۰ هزار متر زمینی است که به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تعلق دارد و این انجمن در حال تلاش برای خانه دار شدن دیگر هنرمندان است. همچنین وی از عقد تفاهم نامه وهمیاری با بیست و هفت سالن نمایش که دارای قابلیت اجرایی می باشند خبر داد .

 

وی افزود: انجمن هنرهای نمایشی در هر شهرستانی که بیش از پنج گروه نمایشی ثبت شده داشته باشد دایر می شود و ۱۲ شهرستان استان اصفهان دارای دفتر انجمن هنرهای نمایشی هستند. در کل استان ۲۷ سالن نمایش طی امضای تفاهم نامۀ همکاری در اختیار هنرمندان قرار گرفته که البته مسکّن است و حتما باید تئاتر شهری برای رفع نیازهای هنرمندان وجود داشته باشد. انجمن هنرهای نمایشی اصفهان در صدد است تا بخش عمده ای از اعتبارات گردشگری را برای نمایش هایی که دربارۀ ایران و به ویژه اصفهان ساخته می شود جذب کند و به این شیوه هم برای معرفی آثار و جاذبه های گردشگری شهر و هم در جهت اعتلای هنر نمایش قدم برداشته باشد.

 

رییس انجمن هنرهای نمایشی با اشاره به ساخت مستندی در مورد تئاتر اصفهان خطاب به هنرمندان گفت: هنر نمایش با فعالیت های هنرمندان زنده است. انجمن هنرهای نمایشی استان از ساخت مستندی بی طرف در مورد هنر نمایش استان توسط یک گروه مستند ساز خبر داد و از همۀ هنرمندان درخواست کرد تا با این گروه همکاری های لازم را جهت ضبط و ثبت تصاویر و رویدادها داشته باشند.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان که پس از ایراد این سخنان، به جمع اهالی تئاتر پیوسته بود به عنوان آخرین سخنران این دورهمی، پشت تریبون رفت و ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) و تبریک، به جهت حماسه آفرینی ملت ایران در روز ۲۲ بهمن اظهار کرد: انسان، در بین همۀ مخلوقات جایگاه ویژه ای نزد خداوند دارد و گاهی مقام او از ملائک نیز بالاتر می رود. دلیل اشرف بودن انسان بر مخلوقات هم صراحت قرآن در این زمینه است و هم دستوری که  از سوی خداوند به ملائکه برای سجده کردن در مقابل آدم داده شده است. البته در قران می بینیم که انسانی با این عظمت و بزرگی در بعضی موارد با تعابیر سنگینی مورد خطاب قرار می گیرد و آن که از حیات مادی فروتر رود و بعد الهی و روحانی خود را نادیده بگیرد از چهارپایان نیز پست تر می شود.

 

محمد علی انصاری با اشاره به نقش آموزش در تقویت بعد روحانی انسان ادامه داد: یکی از اصلی ترین نیازهای بشر آموزش و راه های انتقال پیام و تربیت انسان ها نیز متفاوت است. یکی از مهمترین این راه ها همان استعداد و قوت و قدرتی است که درون هر انسان وجود دارد. نام این استعداد هنر است و می توان گفت که خداوند همۀ انسان ها را هنرمند خلق کرده است. هنر، جایگاه بسیار بلندی در زندگی بشر داشته، دارد و خواهد داشت و تاریخ بشریت بر این مطلب صحه گذاشته است. بشر در طول حیات خود فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و آن چه مسلم است این که ادیان توحیدی نه تنها با هنر مخالفتی نداشته اند بلکه از آن تجلیل کرده و آن را مورد حمایت خود قرار داده اند. هنر نمایش در بین همۀ رشته های هنری، جایگاه ویژه ای دارد و می توان گفت از زمانی که انسان آموختن را فراگرفته به نوعی با این هنر سر و کار داشته است. این رشته یکی از رشته های اصیلی است که در انتقال پیام و ایجاد روحیۀ نشاط و شادابی بشر نقش پر رنگی داشته است.

 

انصاری بارزترین ویژگی هنر نمایش را زنده بودن آن دانست و گفت: در این هنر، پیام دهنده و گیرنده ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و این امتیازی است که خیلی از رشته های هنری دیگر از آن محروم هستند. در طول عمر این هنر بزرگ همین ویژگی عامل ارائۀ خدمات خوب و شایسته ای به مسیر انسانیت شده است لذا کار نمایش یک کار ارزشمند است و مسیر نورانی انتقال پیام به بالاترین مخلوق جایگاه رفیعی است که این هنر از آن بهره مند است.

 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ظهار کرد: اگر چه تخصصی در رشتۀ تئاتر ندارم اما با آن نیز غریبه نیستم. باید بگویم که در دوران نوجوانی و جوانی هم در حوزۀ نویسندگی و اگر چه باعث شرمندگی است اما در حوزۀ بازیگری نیز به صورت آماتور تماشاگر کار شما هنرمندان بوده ام و در طول مسئولیت دوران خدمتگزاری خود نیز همیشه با هنرمندان این شاخه رفاقت و همکاری داشته ام.

 

وی با اشاره به رشد هنر تئاتر پس از انقلاب اسلامی ایران گفت: تئاتر و نمایش در حوزۀ فرهنگی هر جامعه، کشور، شهر، استان و محله ای به رشد انسان ها کمک می کند و به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این امر بیش از پیش محقق شده است. در مسیر تحقق این امر ارزشمند سه ضلع یک مثلث اثرگذار بوده اند که یک ضلع آن مخاطب است و دیگر ضلع های آن پیام و هنرمندان.

 

انصاری ادامه داد: کسی که برای امرار معاش به سمت هنر نمایش می رود با کسی که هدف او انتقال یک پیام بزرگ انسانی از این طریق است، تفاوت دارد و یکی از مهمترین وظایف همۀ خدمتگزاران و اهالی هنر توجه به ضلع پیام و بحث آموزش و ارتقای مردم است. بحث سالن، امکانات، تجهیزات و ده ها و صدها نیاز دیگر نیز همه و همه در خدمت ضلع انتقال پیام هستند. خوشبختانه کشور ما و بالاخص استان اصفهان در همۀ بخش های هنری به ویژه هنر نمایش سابقۀ درخشانی داشته و دارد و اینکه چرا در چنین استان بزرگی که دارای مکتب نمایشی است تنها ۴۱ گروه دارای شناسنامه هستند بحثی است که مورد سوال است.

 

وی ابزار امیدواری کرد: صمیمانه از تمامی فعالان این عرصه تشکر می کنیم و به این نیز انتقاد داریم که چرا با وجود صدها گروه فعال ثبت شده و نشده، همه آرزوی یک سالن ویژۀ تئاتر را دارند. این چرا و چراها شاید دلایل مختلفی دارد که هر کس باید در حوزۀ اشتغال خود به آن توجه داشته باشد. بنده از روزی که برای خدمتگزاری در بخش فرهنگ و هنر استان اصفهان آمدم در کنار همۀ دغدغه های فرهنگی خود، دغدغۀ حوزۀ نمایش را داشتم و البته صادقانه می گویم که وعده های چشم پرکن نمی دهم. تنها یک وعده می دهم و آن اینکه که در کنار شما عزیزان همۀ تلاشمان را انجام بدهیم تا بتوانیم از این سابقۀ درخشان کشور و استان در حوزۀ فرهنگ، برای بالا بردن فرهنگ جامعه استفاده کنیم. باید توجه داشت که این نیز فقط وظیفۀ ارشاد نیست بلکه ارشاد خدمتگزار است و وظیفه دارد زمینه را برای انجام کار فرهنگی مهیا کند و این وعده محقق نمی شود مگر با همکاری خود اهالی تئاتر.

 

وی با ابراز تاسف از کمبود وقت برای شنیدن صحبت های هنرمندان در این نشست اظهار کرد: ای کاش فرصت بیشتری بود تا نکات بیشتری که در ذهن داشتم بیان می کردم و حرف شما هنرمندان را نیز می شنیدم، اما این نشست مقدمه ای برای دیدارهای بعدی است و در آینده بیشتر در خدمت شما خواهیم بود. مردم ایران با همۀ سختی ها و مشکلات، کشور، دین و نظامشان را دوست دارند و اهالی هنر باید در ایجاد شادابی برای دل این ملت به خوبی تلاش کنند. امیدوارم تعداد گروه های نمایشی استان به صدها و هزارها گروه افزایش یابد و این همه نیز به صورت یک جمع یکپارچه و متحد دربیایند.

 

در پایان این نشست از هنرمندان پیشکسوت تئاتر، سرپرستان گروه های نمایشی استان، اعضای شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و اعضای شورای بازبینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، اصحاب رسانه و همچنین از مدیران سالن های تئاتر اصفهان و مسئولان انجمن هنرهای نمایشی استان و شهرستان ها تقدیر شد.




نظرات کاربران