در حال بارگذاری ...

تجلیل از هنرمند پیشکسوت تئاتر اصفهان در میان عروسک‌ها

مراسم تجلیل از اکبر کشانی، پیشکسوت تئاتر همزمان با افتتاح نمایش "ایلیا و اتاق سحر آمیز" پنجشنبه  ۱۲ بهمن ماه در فرهنگسرای کوثر اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سایت انجمن نمایش اصفهان، در نخستین روز دهۀ فجر، فرهنگسرای کوثر میزبان رویدادهای مهمی بود. از افتتاح نمایشگاهی از آثار نگارگری رضا بدرالسماء گرفته تا رونمایی از پوستر و افتتاح نمایش عروسکی "ایلیا و اتاق سحر آمیز"، تجلیل از یک عمر فعالیت هنری اکبر کشانی و البته جشن عروسک ها به همت کودکانی که هر کدام با عروسک محبوب خود به فرهنگسرای کوثر آمده بودند.

 

صابر شوفریان، کارگردان ۳۳ ساله ای که برای نواختن زنگ افتتاح سی و سومین نمایش خود، اکبر کشانی، پیشکسوت تئاتر را دعوت کرده بود دربارۀ چرایی این انتخاب گفت: هفت ساله بودم که در کلاس های تئاتر استاد کشانی شرکت کردم و این بزرگمرد مرا با وجود سن کمی که داشتم پس نزد و اولین ها را به من آموخت، از او بابت محبت بی دریغش ممنونم و می خواهم که زنگ افتتاح سی و سومین نمایشم را به صدا درآورد.

 

اکبر کشانی در میان تشویق تماشاگران روی صحنه آمد و پس از نواختن زنگ تئاتر و رونمایی از پوستر این نمایش، لوح تقدیری را به پاس فعالیت های هنری خود از دستان فضل الله صلواتی دریافت کرد.

 

نمایش عروسکی "ایلیا و اتاق سحرآمیز" روایتگر داستان پسربچه‌ای دبستانی بود که بی توجهی او نسبت به اشیای پیرامون خود باعث بروز مشکلاتی برای این اشیا شده بود، تا جایی که آن ها در اندازه های چند برابری خود ظاهر شدند و طی روندی دراماتیک ارزش نظم را به "ایلیا" آموختند.

 

نویسندۀ این نمایش در گفتگو با ایمنا پیرامون شکل گیری داستان آن گفت: "ایلیا" نام پسر من است. روزی متوجه رفتار خشن او با وسایل اتاقش شدم و به او گفتم اگر روزی آن ها زنده شوند چه خواهی کرد و قصۀ این نمایش از همین جا شروع شد. البته بحث جان بخشی به اشیاء سالها پیش از این و از کودکی در ذهن من بود و این ها همه باعث شکل گیری داستان "ایلیا و اتاق سحرآمیز "شد.

 

شوفریان ادامه داد: در این کار از عروسک های تن پوش حجمی استفاده شده که در اصفهان تعداد کمی از آن وجود دارد و بحث روانشناسی کودک نیز در جای جای کار جدی گرفته شده است. تلاش ما بر این بود که کودکان را با قصه همراه کنیم و با پرهیز از شعار، پیام نمایش را به آن ها برسانیم. امیدوارم که همۀ نمایش های کودک موضوع روانشناسی کودک را مد نظر قرار بدهند تا بتوانیم سرمان را بالا بگیریم و از نمایش کودک اصفهان دفاع کنیم. روی صحنه بردن کارهای تکراری سبب دلزدگی کودکان و خانواده ها می شود و بهتر است خسارت های تولید کار جدید را متحمل شویم تا بتوانیم مفاهیم جدید و قابل دفاع را به جامعه تزریق کنیم.

 

وی با اشاره به استقبال از افتتاح نمایش خود گفت: خوشبختانه مراسم افتتاحیه به شکل مطلوبی برگزار شد و خوشحالم که پیشکسوتان هنر نمایش دعوت ما را پذیرفتند و در این مراسم حضور پیدا کردند.

 

نمایش عروسکی شاد و موزیکال "ایلیا و اتاق سحرآمیز " به نویسندگی و کارگردانی صابر شوفریان تا ۲۹ بهمن ماه هر شب رأس ساعت ۱۸ در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای کوثر وابسته به شهرداری منطقه ۱۵ اصفهان به صحنه می‌رود




نظرات کاربران