در حال بارگذاری ...

نمایش «بزبز قندی و گرگ ناقلا » در مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان به روی صحنه می رود

نمایش «بزبز قندی و گرگ ناقلا» به نویسندگی امیر شیخ جبلی و گارگردانی مشترک شیخ جبلی و محمد معلمی کاری از گروه «نگار سبز زنده رود» ویژه کودک و خانواده در تاریخ ۱الی ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری در سالن اصلی مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان به روی صحنه می رود.

به گزارش تئاتر اصفهان و به نقل از امیر شیخ جبلی کارگردان نمایش شاد و موزیکال «بزبز قندی و گرگ ناقلا» این نمایش در تاریخ 1 تا 15 اردیبهشت ماه سال جاری در سالن اصلی مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان به روی صحنه خواهد رفت .

کارگردان نمایش در رابطه با موضوع وخلاصه داستان این نمایش می گوید: بزبز قندی، شنگول و منگول یا بزک زنگوله پا داستانی کودکانه و پند آموز است، در بیشتر فابل ها ( فابل به معنای قصه و حکایت است و از کلمه لاتین Fabula آمده است و در ادبیات جهانی به آن دسته از قصه ها و افسانه های کوتاه منثور یا منظوم گفته می شود ) که از زبان حیوانات گفته شده باشد.  که از تخیل سرچشمه می گیرد، مطالب اخلاقی بیان می شود و داستان با اندرزی حکیمانه پایان می پذیرد. نمایش آغاز می شود فضای صحنه ،جنگلی را تداعی و گرگ پیر قصه ی بزبزقندی در حال تورق کتابهای قصه است، در همین حین با برخورد به کتاب بزبزقندی خاطره ای در ذهنش آغاز می گردد و می خواهد این بار خود راوی قصه باشد.

 

وی افزود، ساختار شکنی خاص صورت گرفته در داستان نمایش و ارائه مدرن و امروزی قصه بزبز قندی و فانتزی بی‌پایانی که در لحظه لحظه اثر به چشم می خورد این نکته را بیش از پیش ثابت می کند که دنیای تخیل و فانتزی بی حد و مرز است. بهره گیری از عناصری همچون نور، سایه و موسیقی بر جنبه های فانتزی اثر افزوده و تماشاگر را خصوصا کودکان را بیش از پیش با خود همراه نموده است .موسیقی جذاب که گاها در پس زمینه و تکمیل کننده حرکت و اعمال بازیگران نمایش، خصوصا بازیگران ناشنوای نمایش را تکمیل و در خدمت اثر است.

نمایش مملو از موسیقی و افکت هایی است که به جا و در بطن نمایش و با کارکردهای فوق العاده خود قرار گرفته که مسئله همراه نمودن بازیگران ناشنوا با ریتم موسیقی در حرکت نه تنها امری بعید بلکه در لحظاتی غیر ممکن به نظر می رسد.

بسیار سخت بود اما با قراردادن کاتالیزور های مناسب در این رابطه برای بازیگران ناشنوا در اپیزودهای مختلف این اثر تعریف شد و با توجه به آموزشهای تخصصی پانتومیم و تئاتر مبتنی بر حرکت که به طور مستمر در طول فعالیت این بازیگران در آموزشگاه تئاتر سایه گروه تئاتر موسسه فرهنگی و اجتماعی نگار سبز توانایی فوق العاده ای در این حوزه کسب نموده و این مسئله سختی کار را کمتر کرد.

ساختار شکنی صورت گرفته در قصه نه تنها مخاطب را پس نمیزند بلکه با توجه به روایتی بودن اثر در بخشهایی از نمایش تماشاگران حاضر در سالن را نیز به مشارکت در ادامه و روند قصه دعوت می کند تا جایی که کودکان و نوجوانان و در بعضی موارد بزرگسالان نیز با فریاد های خود در تلاش برای مشارکت در روند داستانی قصه هستند .

بهره گیری از عنصر خلاقیت و پویایی و همچنین بداهه پردازی هایی که گاها در خلال اثر به چشم می خورد کیفیت اجرایی اثر را دوچندان نموده است .

 

امیر شیخ جبلی در ضمن معرفی سبک نمایش که فانتزی و موزیکال است بازیگران آن را به شرح زیر معرفی کرد‌: فاطمه سلطانی، مژگان مسیحی، زهرا آذری، زهرا دوستی، سما زمانی، محمد معلمی، سید پویا امامی و امیر شیخ جبلی از جمله هنرمندانی هستند که در این نمایش ایفای نقش می کنند .

همچنین سما عطریان طراح لباس ، مینا سلمانی طراح گریم ، محمد قبادی نژاد و الهه جابرزاده انصاری و سودابه آقا شریفیان طراح صحنه، آهنگساز پویا فرهنگ پژوه از دیگر عوامل اجرایی این نمایش هستند.

 

وی در آخر افزود، این نمایش در جشنواره منطقه ی آفتاب حضور داشته و دریافت جوایزی در بخش های طراحی لباس،طراحی صحنه، بازیگری همراه مرد، بازیگری زن ،طراحی گریم و... از آن خود کرده است، همچنین در جشنواره تئاتر بین المللی امید آفرین شرکت کرده و در بخش های بازیگری همراه ،طراحی صحنه وبازیگری زن جوایزی دریافت نموده . این نمایش دعوتنامه های رسمی از کشورهای حاشیه دریای خزر دارد و احتمال حضور و اجرای عمومی در آن کشورها را دارد .

 

امیر شیخ جبلی کارگردان اصفهانی به عنوان بازیگر، نویسنده ، کارگردان ،طراح صحنه ، پژوهشگر وتئاتر درمانگر در استان مشغول به فعالیت می باشد . از فعالیت های دیگر او می توان به تئاتر درمانی و رفتار در مانی با استفاده از تکنیک های نمایشی با کودکان و نوجوانان توانخواه جسمی حرکتی و ذهنی و ناشنوایان اشاره کرد و همکاری مستمری با روانشناسان و روانپزشکان در استفاده از این خاصیت هنر در روند درمان ناهنجاریهای رفتاری را دارد. اوهم اکنون سرپرست گروه تئاتر نگار سبز زنده رود و مدیر آموزشگاه تئاتر سایه است.

 

نمایش " بزبز قندی و گرگ ناقلا " در تاریخ 1 تا 15 اردیبهشت ماه سال جاری ساعت 19 در سالن اصلی مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان واقع در خیابان توحید به روی صحنه می رود .




نظرات کاربران