در حال بارگذاری ...

«سرزمین شگفت انگیز» در تالار هنر اصفهان به صحنه می رود

نمایش«سرزمین شگفت انگیز» به نویسندگی و کارگردانی امیر شیخ جبلی از تاریخ ۱۰ الی ۲۲ شهریور ماه هر روز ساعت ۱۸:۴۵در سالن اصلی تالار هنر واقع در میدان لاله   به روی صحنه می رود .

به گزارش تئاتر اصفهان و به نقل از امیر شیخ جبلی کارگردان نمایش سرزمین شگفت انگیز ، این نمایش از تاریخ ۱۰ الی ۲۲ شهریور ماه سال جاری هر روز ساعت ۱۸:۴۵در سالن اصلی تالار هنر به روی صحنه میرود .
امیر شیخ جبلی در رابطه با موضوع نمایش می گوید : قهرمان نمایش  کرم شب تابی است که  به سرزمین شگفت انگیز سفر و در آنجا با  سوسکی روبرو می شود  که با از بین بردن گل و گیاهان این سرزمین، قصد نابودی آن را دارد.کرم شب تاب با کمک اهالی سرزمین شگفت انگیز تلاش می کنند سوسک را از این  تصمیم  منصرف سازند .

طراحی این نمایش با بهره گیری از عناصر خلاق و کارگردانی مبتنی بر موسیقی و حرکت و در فضایی فانتزی و خلق موقعیت های طنز در صدد ایجاد ارتباط هر چه بهتر با مخاطب می باشد . 
کارگردان در طراحی این نمایش سعی کرده است تا  به ویژگی های بارز و کارکردهای لازم  تئاتر فانتزی و کودکانه  دست پیدا کند و طراحان صحنه این نمایش با اجرای  تکنیکی و استفاده از رنگ های جذاب و المان هایی که با خیال پردازی تماشاگر کامل می شود طراحی صحنه نمایش را شکل داده اند.  طراحی صحنه زیبا و پرکاربرد و حساب شده در صحنه را نیز نمی توان از نظر دور داشت .فضاسازی هایی که در جهت ارائه و انتقال مفاهیم بسیار  را داشت. 

این نمایش در فضایی  شاد و موزیکال  قصه ای فانتزی و کودکانه را با بهره گیری از تمام ظرفیت های تئاتر خلاق برای ارتباط هر چه بیشتر و بهتر با  مخاطب کودک و بزرگسال   پدید می آورد .

امیر شیخ جبلی کارگردان این نمایش  در کنار دیگر آثار تولیدی و پژوهشی خود، در زمینه پرورش هنرمندان بازیگر معلول جسمی و حرکتی ، ناشنوا و نابینا بسیار تاثیر گذار عمل کرده، تا جایی که در نمایش هایی که به روی  صحنه برده توانسته فضای قابل قبول و باور پذیری را برای پذیرش این قشر از نظر هنرمندان فارغ از نوع معلولیت ایجاد نموده تا نه تنها معلولیت یا به گفته ایشان محدودیت آنها دیده نشود بلکه خللی در باور پذیری در اجرای نقش از دید تماشاگر  را نیز شاهد نباشیم .

استفاده حداکثری در تعداد بازیگران توانخواه(معلول)در صحنه تئاتر اتقاقی کم سابقه و شاید بی سابقه در تئاتر ایران می  باشد ودر تعدادی از آثار اخیر گروه از توانمندی این افراد  بهره گیری شده .افرادی که در ابتدا به عنوان هنر جو وارد گروه شده و پس از آموزشهای تخصصی در زمینه پانتومیم و هنر ایمایی اکنون به عنوان بازیگران حرفه ای روی صحنه حضور دارند.
بهره گیری از عناصری همچون  نور، سایه و موسیقی بر جنبه های فانتزی اثر افزوده  و تماشاگر را  بیش از پیش با خود همراه نموده است .
موسیقی  جذاب که گاهاً در پس زمینه و تکمیل کننده حرکت و اعمال بازیگران نمایش،  خصوصا بازیگران ناشنوای و در خدمت اثر می باشد از تلاشهای گروه آهنگسازی این گروه نمایش است که پویا فرهنگ پژوه و شاهین کیانزاد  آن را خلق نمودند.
نمایش مملو از موسیقی و افکت هایی است که به جا و در بطن نمایش و با کارکردهای فوق العاده خود قرار گرفته  که مسئله همراه نمودن بازیگران ناشنوا با ریتم موسیقی در حرکت نه تنها امری بعید بلکه  در لحظاتی غیر ممکن به نظر می رسد.
از دیگر نقاط قوت این   تئاتر  بازی‌های خوب و حساب شده بازیگران ناشنوای  نمایش است. این بازیگران  به خوبی از پس اجرای لحظات متنوع نمایش برآمده و ارتباط  بسیار خوبی با تماشاگران برقرار می‌کنند. 

کارگردان نمایش در این رابطه می گوید : بسیار سخت است اما با قراردادن کاتالیزور های مناسب در این رابطه برای بازیگران ناشنوا در اپیزودهای مختلف این اثر  تعریف شد و با توجه به آموزشهای تخصصی  پانتومیم و تئاتر مبتنی بر حرکت  که به طور مستمر در طول فعالیت این بازیگران در گروه تئاتر  موسسه فرهنگی و اجتماعی نگار سبز توانایی فوق العاده ای در این حوزه کسب نموده و این مسئله سختی کار را کمتر کرد . 
این تئاتر  در دور اول اجراها با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه گردیده و در این دوره از اجراها در سالن اصلی تالار هنر  وابسته به سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان  از ۱۰ لغایت ۲۲ شهریورماه  میزبان مخاطبان خواهد بود.  
طراحی صحنه و دکور پرکاربرد و حساب شده نمایش و بهره گیری از زبان مشترک هنر در زمینه های نقاشی /موسیقی/حرکت و درام بسیار به چشم  می خورد تا جایی که در خلق فضاهای خلاق و فانتزی و ارتباط با مخاطبان در گروههای سنی مختلف توانسته ارتباط مطلوب و مناسبی برقرار کند.

امیر شیخ جبلی در رابطه با معرفی هنرمندانی که این اثر را تولید و به اجرا میگذارند می گوید : پویا فرهنگ پژوه و شاهین کیانزاد به عنوان آهنگساز و محمد قبادی نژاد، زهرا جلالی، الهه جابرزاده  انصاری  و محمود شیخ جبلی به عنوان طراحی صحنه و آکساسوار  در این اثر همکاری می کنند و بازیگرانی همچون  محمد جواد اکبری، محمد قبادی نژاد، عاطفه روستازاده،  زهرا دوستی، مژگان مسیحی ، فاطمه سلطانی، زهرا آذری،  زهرا گرک یراقی، محمد شریفی، سما زمانی  و امیر شیخ جبلی در این نمایش به ایفای نقش می پردازند . 

نگاهی به فعالیت های امیر شیخ جبلی : 
امیر شیخ جبلی متولد ۱۳۶۰ در اصفهان و دانش آموخته رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد اراک است . ایشان فعالیت خود را در زمینه هنرهای نمایشی از سال۱۳۷۰ آغاز و تاکنون آثاری را در قالب تئاتر خیابانی ، پانتومیم،صحنه ای و عروسکی به روی صحنه برده است . از آثار نمایشی ایشان می توان به  : خورشید شب، احتیاط، لباسهای خیس ، لبخند از نوع اول ، من آواز حشره ها را شنیده ام ، می خواهم از دو شروع کنم ، محله دوستی ، پیغام ماهی ها ، روی بال رویا ،دنگ و فنگ،سه دقیقه تا بهار،ساعت زمین ، مهمان کوچولوی شهر من ، جاده سلامت ، خاصیت سیب زمینی و… را می توان نام برد .
 در حوزه پژوهشی نیز فعالیت هایی با همکاری اساتید دانشگاه در زمینه سایکودرام انجام که حاصل آن همکاری در نگارش چندین مقاله در سطح ملی و بین المللی بوده که می توان به ارائه مقاله درکنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی با عنوان اثربخشی روان نمایشگری بر کاهش افسردگی نوجوانان فلج مغزی CP در کشور مالزی و یا ارائه مقاله در زمینه روا ن  نمایشگری در کنفرانسی در استامبول ترکیه اشاره نمود .
در حوزه کارگردانی نمایش نیز فعالیت های قابل توجهی داشته تا آنجا که در طول سه سال اخیر به عنوان فعال در حوزه تئاتر در مراسم اردیبهشت تئاتر از ایشان تقدیر به عمل آمده است.کارگردانی نمایشهایی همچون : دنگ و فنگ، احتیاط،لبخند از نوع اول،سه دقیقه تابهار،بزبزقندی ،من آواز حشره ها را شنیده ام و…اشاره نمود.
 نمایش سرزمین شگفت انگیز  از تاریخ ۱۰ الی ۲۲ شهریور ماه هر روز ساعت ۱۸:۴۵در سالن اصلی تالار هنر واقع در میدان لاله  به روی صحنه می‌رود.
علاقمندان جهت تماشای  این نمایش و رزرو بلیط  می توانند به تالار هنر واقع در میدان لاله مراجعه و یا با شماره های ۳۵۶۶۰۸۸۱-۲ تماس حاصل فرمایند.




نظرات کاربران