در حال بارگذاری ...

« تجربه های اخیر» در مجموعه ی فرهنگی هنری فرشچیان به صحنه می رود

نمایش «تجربه های اخیر» بر اساس نمایشنامه ای از نادیا راس و جکوب ورن  به نویسندگی امیررضا کوهستانی و کارگردانی یاسمین عباسی از تاریخ ۱ شهریورماه لغایت ۱۰ شهریور ماه سال جاری در مجموعه‌ی فرهنگی هنری فرشچیان، پلاتو روباز روی صحنه می رود .

به گزارش تئاتر اصفهان در گفتگو با یا سمین عباسی کارگردان نمایش تجربه های اخیر، در این رابطه گفت: که این نمایش حاصل یک قرن تجربه ی بشر عصر مدرنیته است، نمی توان گفت تجربه های اخیر نمایشی قصه گونه است یا قصه گریز!  تجربه های اخیر برای ما قصه هم می گوید، اما این قصه نه راوی ثابتی دارد و نه در زمان محدود رخ می دهد، زمان نمایش، زمانی ما بین یک قرن و چند سال است و این حیرت انگیزترین عنصری است که در نمایشنامه به کار گرفته شده است. دغدغه ی زمان موضوع اصلی این نمایش است. شباهت رفتاری آدم ها در طول بیش از یک قرن و انتقال رفتارهای دیروز به امروز و امروز به فردا، از اثر، اثری فرا زمانی می سازد. اثری که ثانیه ها و ساعت ها و روزها و ماه ها  را که نه! بلکه سال ها را و گاهی چند سال را با سرعت پشت سر می گذارد و تاکید خود را بر روی موثرترین لحظات زندگی آدم ها متمرکز می کند. آدم های معمولی و عادی جامعه؛ کسانی که لحظات حساس زندگی شان در اتفاقات بزرگ جهان گم شده؛ مانند جنگ های جهانی. اما نمایشنامه اتفاقات مهم تاریخ را در لایه ی زیرین نسبت به داستان زندگی این خانواده قرار می دهد و صدای تاریخ، صدای آدم هایی می شود که تاکنون به گوش نرسیده و تاریخ را از نو در برابر چشمان ما می سازد.

 

یا سمین عباسی خلاصه ی داستان را اینگونه نقل می کند که داستان سه نسل پیاپی خانواده ایست که در روزمرگی نفس می زنند و عمری به سر می آورند، نه خوش می زیند و نه خوش می میرند. آنان غرق در ابتذال زندگی، می ترسند زمانی که مرگ فرا می رسد، عاقبت به خیر نشوند و در هر نسلی که بعد از دیگری می آید این خانواده بیشتر از هم فرو بپاشد و به زوال نزدیک شود.

 

وی در باره شیوه و سبک اجرایی این اثر می گوید: در اجرای این نمایش سعی در آن بوده که با پژوهش در زمینه ی تئاتر مستند و حتی در بی ادعا ترین حالت ممکن نسبت به این شیوه، تجربه ای جدید رقم بخورد. شیوه ای که در دل خود شکل و شمایل رئالیست را دارد و الگوهای تئاتر مستند را کم و بیش.  اما رئالیستی ترین حالت ممکنی که در تئاتر وجود دارد، نیست. در واقع در زیر لایه ی این سبک از رئالیست که شاید مستندگونه هم باشد، ما رسیدیم به فرمی که به حداقل انجام حرکت جسمانی و جابه جایی بازیگران در صحنه، و حتی واکنش های شدید چهره و بدن وصدا منجر شود. حتی در نمادگرایانه ترین حالت ممکن که در طراحی صحنه ی اثر به آن رسیدیم، سعی کردیم جنبه ی ساینس ( علمی و چیستایی) به اثر ببخشیم. که الگوهای کوآنتوم، زمان های موازی و نظریه های مربوط به آن در این راستا در کار مستتر است.

یاسمین عباسی در باره این که این نمایشنامه اجرای قبلی داشته است می گوید : این نمایش در سال 88 در اصفهان به کارگردانی بهاره اسدی در حوزه هنری اجرا رفته است. و پیش از آن به کارگردانی خود نویسنده امیررضا کوهستانی سال 82 در تهران در سالن قشقایی به روی صحنه و اجرای عموم رفته است. و در چند سال اخیر توسط گروه های جوان در تهران اجراهای متفاوت داشته است . همچنین تصمیم گروه ما نیز بر این است به یاری خداوند اگر امکانش فراهم شود در جشنواره ی استان که اکنون در پیش روست شرکت کند و اگر امکانش فراهم نشد شاید به جشنواره های دیگر فکر کنیم.

یاسمین عباسی در باره خود و پیشینه هنری خود می گوید: متولد 1371 در اصفهان هستم، همچنین فارغ التحصیل موسیقی از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان و در حال تحصیل در ترم آخر کارشناسی رشته ی سینما- فیلمنامه نویسی در دانشگاه سپهر اصفهان هستم. از سال 1384 وارد تئاتر شدم و در جشنواره ی تاتر دانش آموزی آن سال جایزه ی بهترین بازیگری استان را گرفتم. پس از آن در جشنواره های تئاتر دانشجویی فعالیت داشته و در سال 1394 اولین اجرای رسمی تئاتر خود، در مقام کارگردان را در موسسه ی کارنامه ی تهران به روی صحنه بردم. همچنین در زمینه ی آهنگسازی فیلم و تئاتر فعالیت رسمی دارم .

وی در ادامه افزود : بنده از پیگری و حمایت های شورای محترم اداره ی بازبینی هنرهای نمایشی اصفهان از گروه های تازه شکل گرفته و جوان در استان، و از مساعدت های جناب آقای حسین علی آقاییان زاده  و همراهی استاد عزیزم محسن رهنما کمال احترام و قدردانی را دارم. باشد که مسیر موفقیت با همراهی و کمک های عزیزانی که ما را یاری کردند برای دیگر جوانان در استان هموار گردد.

وی در آخر به معرفی بازیگران و عوامل نمایش تجربه های اخیر پرداخت .

شهره موسوی، مهرزاد مشکل گشا، مهسا کاظمی، زهرا داروغه زاده، یاسمین عباسی، علی پاکروان، بازیگران این اثر هستند که به ترتیب ورود به صحنه ذکر گردید .

گروه کارگردانی و دیگر عوامل اجرایی که در این نمایش یاسمین عباسی را نیز همراهی می کنند عبارتند از : دستیار کارگردان و برنامه ریز: بهناز بهادری - منشی صحنه: غزاله استکی - مدیر صحنه: مهدی جوانمردی اصفهانی - طراح صحنه: بهناز بهادری - طراح لباس: یاسمین عباسی - طراحی و ساخت تیزر، ویدیوها: احسان محمدی - طراح نور: بهناز بهادری - طراح گریم: حانیه خورسندی - طراح گرافیک: مهرنوش نظری - آهنگساز: یاسمین عباسی - میکس و مستر: رضا آیتی - نریشن: پیمان احمدی - اجرای ویدیو: مهدی جوانمردی اصفهانی - اجرای LED : فرزاد جندیان - عکس: غزاله استکی، مهرنوش نظری

مدیر روابط عمومی و تبلیغات: مجید بدیع زاده - مدیر اجرایی: حسن مذنبی - اجرای صحنه: محمد صادیان - سرپرست دوخت: شکوه اسماعیلی - مجریان گریم: فربد خورسندی، حانیه خورسندی - مدیر تولید: حسن مذنبی .

 

نمایش «تجربه های اخیر» از تاریخ 1 شهریورماه لغایت 10 شهریور ماه سال جاری در مجموعه ی فرهنگی هنری استاد فرشچیان، پلاتو روباز به در ساعت 19:30 به روی صحنه می رود .

 




نظرات کاربران