در حال بارگذاری ...
یک کارگردان اصفهانی:

روح ما در عروسک‌هایمان جاری است

اکرم ابوالمعالی کارشناس ادبیات نمایشی، پژوهشگر، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر، با  ۲۶ سال سابقه فعالیت تئاتری است و این روزها نمایش  «مقابله به مثل خانم و آقای توییت» را در تالار هنر روی صحنه دارد، می‌گوید: برای زنده کردن یک عروسک در روی صحنه باید از روح خودمان در وجودش بدمیم ,تا جان بگیرد , حرف  بزند و احساساتش  را به ما نشان دهد , و این یعنی با هر نفس دو کالبد زنده میمانند. سخت است ,خیلی سخت.  کاش دستانی به یاریمان می آمدند تا این سختی ها را با آنها تقسیم کنیم .

ابولمعالی درباره نمایشنامه «مقابله به مثل خانم و آقای توییت» گفت: داستان نمایشنامه در مذمت جنگ است، داستان مقابله به مثل خانم و آقای توییت , نوشته رولد دال , به زندگی زن و شوهری می پردازد که تا آخر عمر در جدالی بی پایان ,عمر می گذرانند. این اثر با باز نویسی و دراماتورژی بنده در فلش بک هایی به ریشه یابی این جدال می پردازد, تا جایی که جریان اختلافات آن دو به دوره نوزادیشان بر می گردد و روشی که از والدینشان آموخته اند , نتیجه این جدال بی انتها چیزی جز نابودی آن دو نیست. اجرای عروسکی این نمایش با طراحی عروسک ها در ابعاد و تکنیک های متفاوت , حرکت در زمان را در مدیوم های مختلف به نمایش می گذارد .نگاه طنز به این اتفاق و در کنار آن ویژگی فانتزی اثر , نمایش را برای گروه نوجوان مهیا ساخته است.

او افزود، این نمایش به صورت عروسکی و تلفیقی از تکنیک ماروت , سایه , تاپ تیبل و باتومی است.که در دونمای مدیوم ولانگ میزانسن دهی شده است، همچنین طراحی صحنه استریلیزه , موسیقی متفاوت , کمک کرده تا عناصر بصری , مفاهیم مناسب و در خوری را به مخاطب منتقل کند .

این کارگردان تئاترگفت: امروز در حالی که عده ای تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر عروسکی را در دسته بندی تئاتر، در مقابل تئاتر جدی قرار می دهند، با حمایت و تلاش دفتر تخصصی تئاتر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بستری  برای عرضه تئاتر عروسکی و کودک و نوجوان در تالار هنر آماده شده که می تواند شرایط مناسب و موقعیت خوبی باشد برای رشد و بالندگی این گونه تئاترها.

این اتفاق در حالیست که با برگزاری یک افتتاحیه تخصصی و ویژه در خصوص تئاتر عروسکی با حضور پیشکسوتان تئاتر، مدیران و مسئولین و اصحاب رسانه زمینه خود نمایی تئاتر عروسکی و کودک ونوجوان ایجاد و با دو اجرای عروسکی درتالار هنر بر قدرت توان آن تاکید شده است.

 ابولمعالی تصریح کرد، اما از این به بعد پویایی این اتفاق مبارک در دستان اهالی تئاتر خصوصا دست اندرکاران تئاتر کودک و نوجوان است تا این اهم را به یک جریان ادامه دار تبدیل کنند و با حمایت های خود از آثار در حال اجرا، فضا رابرای استمرار و رشد و تکثیر آن فراهم آورند.

 او اشاره کرد که تئاتر وقتی تماشا گر داشته باشد نفس می کشد و این اتفاق زمانی صورت می گیرد که جمیع اهالی خانه تئاتر تلاش کنند تا تماشا گر را به دیدن عادت دهند،  اگر این گونه شد دیگر هیچ گروهی انرژی مضاعف برای جذب مخاطب صرف نخواهد کرد و دغدغه مخاطب جایش را به دغدغه اجرای بهتر داشتن می دهد.

امروز شرایط برای تولید واجرا فراهم است اما ادامه راه در دستان مخاطبان  ماست.

و حتم داشته باشیم که تئاتر نفس می کشد تا زمانی که مخاطب باشد، هنرمندان باشند، اهالی تئاتر باشند و ما اهالی تئاتر کودک باشیم.

این کارگردان نمایش گفت: برای زنده کردن یک عروسک روی صحنه، باید از روح خودمان در وجودش بدمیم ,تا جان بگیرد , حرف  بزند و احساساتش  را به ما نشان دهد  و این یعنی با هر نفس دو کالبد زنده می‌مانند. سخت است ,خیلی سخت.  کاش دستانی به یاریمان می آمدند تا این سختی ها را با آنها تقسیم کنیم.

 

علی اعتمادی بازیگر و مریم پناه نجات، مینا پناه نجات، محمد جواد نجاتی، نیلوفر منصوری، سارا اشتیاقی بازی دهندگان عروسک در این نمایش هستند و مریم پناه نجات و محمد جواد نجاتی صدا پیشگی این اثر رانیز به عهده داشتند،عوامل اجرایی عبارتند از احمد پناه نجات به عنوان طراح صحنه، طراح نور و سازنده عروسک، مینا پناه نجات به عنوان طراح و سازنده عروسک و مدیر صحنه، حسین احمدجو در زمینه موسیقی، مجید بدیع زاده به عنوان روابط عمومی، داریوش ترابی به عنوان عکاس، طراح پوستر و بروشور، علی مجیری به عنوان تصویربردار و سعید اله یاری به عنوان دستیار کارگردان.

نمایش  «مقابله به مثل خانم و آقای توییت» در تالار هنر روی صحنه است.

 

 




نظرات کاربران