در حال بارگذاری ...

زنگ آغاز فصل نوین نمایش عروسکی در تالار هنر به صدا در می آید

معاون فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان گفت: رسالت افزونتری برای تالار هنر در قالب دفتر تخصصی هنرهای نمایشی در نظر گرفته شد که می‌تواند مایه مسرت برای اهالی تئاتر باشد و این دفتر ناظر به سیاست‌گذاری و هدایت و برنامه‌ریزی حوزه نمایشی در استان خواهد بود.

به گزارش انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان، کاظمی در آیین نواختن زنگ تئاتر عروسکی در تالار هنر اصفهان با بیان اینکه وجود تئاتر عروسکی را مدیون تلاش‌های عاشقانه هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی هستیم، اظهار کرد: پیشینه هنرهای نمایشی به ده‌ها قرن قبل می‌رسد. پیشتاز عرصه هنرهای نمایشی یونان و چین بودند و این هنر سابقه فرادستی دارد اما متأسفانه در کشور ما طی سالهای گذشته این هنر هم توسط مسؤولین و هم هنرمندان مغفول واقع شد.


وی افزود: کمبودها و نواقصی که در این عرصه مشاهده می‌شود کاملاً دوسویه است. نوع نگاه به این هنر توسط مسوولان آسیب‌زاست و این کمبودها از طرفی مدیران و برنامه‌ریزان را در برمی‌گیرد و از طرف دیگر خود هنرمندان را که این عرصه را جدی فرض نکردند.


معاون فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه باید اساتید را به صحنه بیاوریم و با زبان نمایش اساطیر را زنده کنیم، اضافه کرد: هنرهای نمایشی می‌تواند بهترین و رساترین بیان را داشته باشد و اساطیر را به شکل کنونی برای نسل‌های امروزی بازگو و بازنمایی کند. همچنین به لحاظ قابلیت‌های زیادی که این هنر دارد، تنوع عروسک‌ها  به امکانات بیانی مختلفی که می‌تواند در خدمت انتقال مفهوم باشد، کمک می‌کند.

 

کاظمی گفت: برخورداری عروسک از نگاه استعاری این امکان را به نمایش عروسکی می‌دهد که نسبت به دیگر گونه‌های نمایش مفهوم خود را خلاقانه‌تر ارائه کند. به عنوان مثال تصور کنید عروسکی با گوش‌های بزرگ و چشم‌های بزرگ می‌تواند این معنا را داشته باشد که این شخصیت علاقه زیادی به گوش دادن و دیدن دارد و خیلی علاقه به صحبت کردن ندارد.


وی افزود: بازتاب این مفهوم می‌تواند در هنر نمایشی بسیار ساده نمایان شود اما اگر همین مفهوم را بخواهیم در گونه‌های دیگر نمایشی به تصویر بکشیم بسیار زمان بر خواهد بود، بنابراین باید از قابلیت‌های فراوانی که در حوزه نمایش عروسکی وجود دارد استفاده کنیم.


تئاتر عروسکی صرفاً برای کودکان نیست
وی تصریح کرد: باور غلطی که در بین تمام جامعه و حتی خود هنرمندان وجود دارد این است که تئاتر عروسکی ویژه کودکان است، اما به این صورت نیست. در سرتاسر دنیا امروز تئاتر عروسکی نه فقط برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز نمایش داده می‌شود و به عنوان امکان بیانی قابل و مستعد استفاده می‌شود.


معاون فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان ادامه داد: عروسک مبارکی که ما همه آن را می‌شناسیم و با آن مأنوس هستیم، در بسیاری از کشورها از جمله آلمان و انگلیس با با اسامی مختلف اما با همان کارکرد تعریف شده و وجود دارد.
کاظمی افزود: جا دارد به هنرمندان اصفهانی جهت چنین رویداد بزرگی یعنی نواخته شدن زنگ تئاتر عروسکی در اصفهان تبریک بگویم چرا که اتفاق بزرگی رقم زده شد و امیدوارم که این بستر نهادینه شود و در طول روند رشد و انتقال هنر نصف جهان، شاهد بالندگی و افتخارآفرینی بشی از پیش این حوزه باشیم.


وی در مورد فعالیت تالار هنر اظهار کرد: تالار هنر همچنان مانند گذشته زیر نظر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری فعالیت خواهد کرد اما کارکردی متفاوت خواهد داشت و دفتر تخصصی هنرهای نمایشی در تالار هنر گشایش یافته و همچنین تالار هنر ناظر بر اتفاقات نمایشی خواهد بود.


معاون فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان اضافه کرد: نسبت به نهادهایی که در حوزه هنرهای نمایشی ادعایی دارند، شاید بتوان گفت تالار هنر پیشتاز بوده است، اما رسالت افزون‌تری برای تالار هنر در قالب دفتر تخصصی هنرهای نمایشی در نظر گرفته شد که می‌تواند مایه مسرت برای اهالی تئاتر باشد و آن این است که این دفتر را ناظر به سیاست گذاری و هدایت و برنامه ریزی حوزه نمایشی در استان داریم.


کاظمی ادامه داد: اتفاقاتی که در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری باید در ارتباط با تئاتر انجام می‌شد، هیچ متولی مشخصی نداشت و سابق بر این کسی پاسخگو نبود که آیا یک سالن برای شهر اصفهان با این جمعیت کافی است؟ آیا هنرمندان تئاتری ما نباید از سالن‌های کوچک، پلاتوی تمرین و بودجه قابل توجهی برای کار برخوردار باشند؟ این‌ها سؤالاتی بود که کسی عملاً پاسخگوی آن‌ها نبود و تالار هنر هم مرکزی برای خود بود و بر اساس اهداف خود برنامه ریزی می‌کرد اما در حال حاضر این مأموریت به تالار هنر داده شد که تحت عنوان دفتر تخصصی هنرهای نمایشی به اتفاقات فرامرکزی توجه کند و این دفتر  به یک مرجعیت علمی و عملی در حوزه تئاتر تبدیل شود.


وی افزود: یعنی هر آنچه که از اتفاقات نمایشی با ژانرهای مختلف و گونه‌های مختلف نمایشی در سازمان فرهنگی و شهرداری و بلکه در شهر رقم بخورد، از حیث علمی امضای دفتر تخصصی باید پای آن بخورد. از حیث عملی هم اگر قرار است به عنوان نمونه در حوزه تئاتر مسائل مربوط به شهر ساخته شود، باید بتوانیم براساس آن پاسخگوی دقیق نیازهایی باشیم که رقم می‌خورد.


معاون فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان گفت: این دفتر تخصصی به عقیده من امکان خوبی را فراهم کند و از آن اتفاقات بسیار مهم و زیرساختی خواهد بود که معتقدم ده سال دیگر می‌توان ثمره‌اش را دید و اعتراف کرد که این اتفاق خوبی بوده است.
کاظمی با بیان اینکه امیدوارم این اتفاق با حضور و همراهی شما انجام شود، خاطرنشان کرد: امیدوارم با راه اندازی این دفتر کل اتفاقات نمایشی با گونه‌های مختلف متمرکز به این دفتر شود.


در ادامه از چند تن از خبرنگاران و عکاسان فعال حوزه تئاتر تقدیر شد که از عطیه جویره نیز به عنوان عکاس ایسنا تجلیل بعمل آمد. همچنین از پیشکسوتان حوزه نمایش عروسکی نیز تقدیر شد.




مطالب مرتبط

با حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان

آثار سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان اجرای عمومی می‌شوند
با حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان

آثار سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان اجرای عمومی می‌شوند

با حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان دوازده اثر شرکت کننده در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان در سالن‌های پردیس هنر و تالار هنر برای عموم اجرا خواهند شد.

|

نظرات کاربران