در حال بارگذاری ...

«مزون» در تالار استاد فرشچیان روی صحنه می رود

نمایش «مزون» نویسنده فرزانه محبوبی و به کارگردانی محمد رضا حسنی، کاری از گروه تئاتر دیگر از تاریخ ۱۶ الی ۳۱ مرداد ماه سال جاری در سالن روباز مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان به صحنه می‌رود

به گزارش تئاتر اصفهان، محمد رضا حسنی کارگردان این نمایش گفت: موضوع نمایش «مزون» که داستانیست براساس یک رویداد واقعی همراه با شخصیت هایی که تماما وجود خارجی دارند، داستان پیرمردی به نام هاشم را به صحنه می کشاند که در حال حاضر دچار آلزایمر شده است و با دخترش پروین که از سن ازدواج او نیز گذشته است زندگی می کند. پروین خود راموظف می داند که از پدرش پرستاری کند درحالی که خواهر دیگر او پوری به طور آشکاری سلب مسئولیت کرده و از پرستاری پدر شانه خالی می کند، قصه ی نمایش از جایی شروع می شود که بعد از مدت‌ها برای پروین خواستگاری پیدا شده و او می تواند زندگی مستقلی را تشکیل دهد اما به دلیل وعده خلافی پوری و وضعیت نامناسب پدر، پروین به خود اجازه نمی دهد که پدر بیمارش را تنها گذاشته و به مجلس خواستگاری برود و در انتهای نمایش مشخص نمی شود که آیا پروین شانس ازدواج را از دست می دهد یا نه!

محمدرضا حسنی در رابطه با چرایی انتخاب این نمایشنامه می گوید سعیکردم متنی را انتخاب کنم که با حال و هوای جامعه امروز سازگاری داشته باشد و من هم سهم کوچکی در آگاه سازی مردم و جامعه داشته باشم پس نمایشنامه مزون را انتخاب کردم چون این نمایش بعد از اتمام و بیرون آمدن مخاطب از سالن، روح و ذهن مخاطب را در گیر می کند مخصوصا خانواده هایی که شرایط مشابه با قصه ی نمایش مزون را دارند و همچنین نشان دادن خنده و گریه بر لب تماشاگران همزمان با هم از اهداف من بوده است.

وی در آخر افزود سبک اجرایی این اثرکاملا رئالیست و منطبق با جامعه و زندگی امروزی است. امروزه خانواده های ایرانی به مراتب بیشتر از قبل درگیر بیماری آلزایمر برای نزدیکان خویش هستند و مجبورند از فرد بیمار مراقبت کنند ،زیرا که افراد بیمار به دلیل فراموشی زیاد تحت فشار روحی و روانی هستند و افراد سالم که با شخص بیمار در تماس هستند بیشتر از خود بیمار دچار بحران ها و فشارهای عصبی قرار می گیرند و خانواده هایی که بیماریهایی از این دست دارند باید به همدلی و همکاری ساعات سخت و طاقت فرسا را برای همدیگر آسان تر کنند. پس همانطور که در جریان موضوع نمایش مزون هستید متن بر همدلی و همکاری تاکید دارد و اینکه هر فردی درخطر بیماری آلزایمر قرار دارد و بهتراست که همه افراد جامعه از آن اطلاع کافی داشته باشند تا در صورت بروز هر گونه علائم و نشانه سریعا به پزشک برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری مراجعه کنند.

موضوع دیگری که نمایش مزون به آن اشاره دارد بالارفتن سن ازدواج است طبق دستورات اسلام نیکی به پدر و مادر از واجبات است و تحت هر شرایطی انجام این فرضیه الهی به همگان واجب است، پروین شخصیت نمایش مزون باهمه مشکلاتی که در خانه برایش وجود دارد، پرستاری از پدر را برهمه چیز حتی ازدواجش ترجیح می دهد.

حسن جویره ، لیلا قربانی در این نمایش به ایفای نقش می پردازند و دیگر عوامل اجرایی این نمایش عبارتند از: محسن عرب زاده به عنوان طراح صحنه و نیما پیراسته طراح پوستر و بروشور مهسا رفیعی دستیار کارگردان و طراح لباس زهرا شیخی منشی صحنه و اجرای گریم حجت دشتگرد  اجرای دکور و امیر حسین حسنی مدیر صحنه. 

نمایش مزون از تاریخ 16 الی 31 مرداد ماه سال جاری هرشب در ساعت 20:30 در سالن روباز مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان به روی صحنه میرود .




نظرات کاربران