در حال بارگذاری ...
شهاب غزالی در گفتگو با ایران تئاتر عنوان کرد:

اصفهان رتبه دوم در عرصه تولید کتب صوتی

طی سال‌های اخیر یکی از گروه‌های نمایشی استان اصفهان در کنار تولید آثار خود به منظور اجرا روی صحنه، دست به فعالیتی دیگر زد و به سرعت این فعالیت روند رو به رشدی را طی کرد و مورد توجه و تحسین اهالی هنر نمایش قرار گرفت. تهیه و تولید «کتاب صوتی» که چند سالی است علاقمندان خاص خود را پیدا کرده و روز به روز به تعداد این علاقمندان افزوده می‌شود طی سال‌های اخیر  تبدیل به یکی از دغدغه‌های گروه نمایشی شهرزاد در اصفهان شده است.گسترش فعالیت‌های این تیم اصفهان را به لحاظ کمی در این حوزه، بعد از پایتخت به‌عنوان دومین شهر پیشتاز در رتبه دوم قرار داده  است و بی شک شهاب غزالی سرپرست این گروه سهم بسزایی در شکل گیری روند این تیم داشته است. 

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از اصفهان، شهاب غزالی نویسنده و کارگردان تئاتر و تلویزیون ، متولد 1355 در اصفهان است. در مقطع کارشناسی و در رشته بازیگری دانشگاه اراک تحصیلاتش را به پایان رساند و تقریبا از اوایل دهه 70  فعالیت های شهاب غزالی در حوزه نمایش شکل حرفه ای تری به خودش گرفت 
بازی در نمایش‌های مختلفی چون: گفتگوی شبانه  «به کارگردانی سیامک گلسرخ اذاک 1378_بر گهنه دریا  «به کارگردانی وحید لک، تهران» چهره آبی  «به کارگردانی وحید لک_اصفهان 1386» بدون عنوان «به کارگردانی ژوبین غازیانی_سنندج1386» عکس یادگاری  «به کارگردانی ناصر»» از 987کوشان»ضیافت چای ژنرال ها «به کارگردانی اسماعیل موحدی» خیانت اینشتین  «به کارگردانی رادنوش مقدم» نگاهمان میکنند  «به کارگردانی معین الدین عشاقی» دروغگو  «به کارگردانی حسن محمدی 1398اصفهان»و... همچنین کارگردانی نمابش های متعددی چون: تاروت1392_کلاغ1386_ مترسک1386_ و... در زمینه تصویر هم بازی در تله تئاتر سریال و فیلمهای تلوزیونی متعددی چون لوک خوش شانس  «به کارگردانی مجید کاشی فروشان» سریال ماجراهای شیرین  «به کارگردانی خسرو بامداد»ساعت فراموشی «به کارگردانی عباس رنجبر» و... در کارنامه شهاب غزالی دیده می‌شود. غزالی  طی این سالها به عنوان داور در جشنواره های مختلف استانی، منطقه ای و کشوری حضور داشته و چند سال مسئولیت تشریفات جشنواره بین المللی فجر و را بعهده داشته. شهاب غزالی  در حال حاظر سرپرست گروه نمایشی شهرزاد و سرپرست تیم تولید کتب صوتی و مسئول رادیو شهرزاد است و آنچه در زیر می‌خوانید ماحصل گفتگوی ایران تئاتر  با غزالی در رابطه با فعالیت در زمینه تولید کتب صوتی است:

در رابطه با روند تولید کتاب‌های صوتی و مسیری که تا امروز آمده‌اید بفرمایید؟

در واقع اگر بخواهم  به شکل یک مسیر این پروسه را تعریف کنم شروع آن برمیگردد به حدود ده سال پیش که به اتفاق دیگر اعضا گروه به فکر راندازی یک رسانه رادیویی افتادیم و در واقع دوست داشیم یک رابطه مستمر با مخاطبان داشته باشیم و یک کانال رادیویی درست کردیم که در ابتدا در تلگرام بود و بعدها به شکل وسیع‌تری در اینستاگرام فعالیتمان را دنبال کردیم. در رادیو شهرزاد شروع کردیم به ضبط و تهیه یک سری  نمایش های رادیویی. در ابتدا به صورت هفتگی یک نمایش رادییویی از طریق رادیو شهرزاد در معرض استفاده علاقمندان قرار میگرفت با گذشت زمان و کسب تجربه در رابطه با روند تولید یک نمایشنامه رادیویی فاصله زمانی یک هفته کمتر شد تا تا جایی که بلافاصله‌ بعد از تولید و پخش یک  اثر، نمایش بعدی شروع می‌شد این روند ادامه داشت تا این‌که موسسه نوین کتاب گویا که به شکل حرفه‌ای و کاملا تخصصی در زمینه  تهیه کتب صوتی فعالیت می‌کند سفارشاتی را جهت دولید به ما ارائه داشت و به اینصورت گروه نمایشی شهرزاد مسیری جدید را در فعالیت‌های خود شروع کرد . خدا را شاکر هستیم طی این مدت توانستیم از توانایی اکثر هنرمندان عرصه تئاتر اصفهان بهره مند شویم به جرات میتوانم بگویم حدود 70 تا 80 درصد هنرمندان حوزه نمایش طی این مدت با ما همکاری داشتند. و گروه نمایشی شهرزاد در اصفهان تنها گروهی بود که در این وسعت دست به تولید نمایشنامه های صوتی زد تا جایی که به لحاظ کمی اصفهان بعد از پایتخت پیشرو در زمینه ارائه نمایشنامه های صوتی شد که منحصرا توسط گروه نمایشی شهرزاد و با حمایت موئسسه نوین کتاب گویا انجام می‌شد. 

ملاک انتخاب هایتان در متن چه بود و چه نمایشنامه‌هایی را برای تولید انتخاب می‌کردید؟ 

در ابتدا که از طریق رادیو شهرزاد آثار ارائه میشد. ما سعی کردیم بهترین آثار مکتوب ادبیات جهان را در غالب نمایشی رادیویی عرضه میکردیم در واقع انتخاب آثار توسط خودمون انجام میشد البته این مهم که اثر انتخابی قابلیت تبدیل شدن را داشته باشه در سر فصل تصمیم‌ها و انتخابها قرار داشت ولی از وقتی که همکاری ما با موئسسه نوین کتاب گویا شروع شد تولید آثار شکل سفارش و تهیه به خود گرفت 
به عبارتی  ما آثاری را تولید میکردیم که موئسسه از ما می‌خواست. به هر موئسسه نوین کتاب گویا طی سالها فعالیت خط مشی برای خود داشت و طبیعتا بر اساس آن تولیدات خود را انجام می‌داد که همینجا و از همین طریق تشکر و قدردانی میکنم از کلیه مجموعه نوین کتاب گویا که بی شک گام مهم و اساسی را در جهت رونق بخشیدن به این مهم برداشته است

کمی جلوتر برویم و تخصصی تر پیرامون موضوع صحبت کنیم در کل چه فاکتورهایی  برای تولید یک کتاب صوتی یا یک  نمایش رادیویی که تقریبا ساختاری مثل کتاب‌های صوتی دارد و لازم است تا اثر تبدیل به یک اثر در خور شود؟

خب ببینید شاید به لحاظ فرم تولید یک کتاب صوتی با یک نمایشنامه رادیویی تا حدودی وجوح مشترکی داشته باشد ولی به لحاظ محتوا بسیار فاکتورهای جداگانه ای دارند چون یک نمایش رادیویی برای یک شبکه رادیویی تولید می‌شود که چارچوب‌ها و قوانین خاص خود را دارد

فارغ از این دست مسائل وجه مشترک بین این آثار چیه در واقع چگونه باید باشد تا استاندارد باشد؟

به طور کلی اگر بخواهم بگویم باید مختصات مضنون، موضوع، متن و... را باید برایتان تشریح کنم. مثلا : «موضوع» و اثر  مرتبط با مسائل و نیازهای جامعه امروز و علایق مخاطبان تحت پوشش باشد.«مضمون» و پیام داستان موثر و آموزنده باشد ، مخاطب را دچار انفعال و دلزدگی نکند به او درس بدهد. متن داستان برای عموم شنوندگان «روان و قابل فهم» باشد. داستان برای شنوندگان آن «کشش و جذابیت» داشته باشد یعنی تحرک و جنبش کافی برای جذب مخاطب داشته باشد. طرح و نقشه حوادث داستان و روند ماجرا منطق قوی و موجه ای داشته باشد
متن داستان فاقد بدآموزیهای اخلاقی و فرهنگی باشد. شخصیت های داستان برای مخاطب باور پذیر باشد مبالغه آمیز و غیر واقعی نباشد .
داستان خیلی شلوغ و پر شخصیت نباشد  که درک آن سخت شود. طرح داستان کلیشه و مستقل نباشد که مانند فیلمهای هندی شنونده پایان آن را تشخیص دهد. دیالوگ های آن متناسب با خصائص شخصیت ها باشد و کوتاه و نغز و دراماتیک نوشته شود. داستان و حوادث آن ویژگی کامل شنیداری داشته باشند (تماما از راه صدا قابل انتقال باشد) اینها همگی فاکتورهای اساسی هستند که در کل تولیدات صوتی مثل نمایشنامه ها باید دارا باشند.

 اکنون اگر بخواهید نمایش‌نامه‌ای تخصصا و صرفا برای پخش در رادیو تولید کنید چه فاکتورهایی اضافه می‌کنید؟ 

اگر قرار باشدصرف رادیو تولید شود در یک جمله، هادی اول اینکه باید به هنگام انتخاب نمایشنامه ای انتخاب شود  که هدف آن غنی سازی اوقات فراغت شنوندگان در قالب و ساختارهای مفرح رادیویی و ارسال مفاهیم در بسته بندی خاص و راحت که مخاطب در هنگام که اوقات فراغت خود بتواند براحتی آنرا دریافت کند. دوم متناسب با نیازها و علائق مخاطب و در عین حال منطبق با سیاستها و اهداف مرکز پیام رسان باشد. سوم در رسانه شنیداری رادیو قالب پذیر باشد (مثلا ، ایده های تلویزیونی یا مطبوعاتی نباشد). در و در نهایت بدیع و نوآورانه باشد (یا از حیث موضوع یا از جهت شیوه ارائه). مقرون به صرفه باشد (هزینه نامتعارفی بر مرکز پیام رسان تحمیل نکند)

وظایف کارگردان به هنگام تولید اثر صوتی چیست؟ 

ببینید گاهی مرز بندی‌ها در وظایف هر یک از عناصر تولید به هم می‌ریزد ولی به طور کلی انتخاب بازیگران بر اساس نقش های نمایشی
رهبری و هدایت و هماهنگ سازی نقش های نمایشی، رهبری و هدایت و هماهنگ سازی بازیها، ایجاد حجم و بعد در صحنه و تجسم دادن صحیح حرکات شخصیتها از طریق فاصله گرفتن با میکروفون و کیفیت صدا و بیان بازیگران. دادن ریتم و ضرباهنگ مناسب به متن و روند حوادث، اینها همگی وظایف کارگردان آثار صوتی است.

حرف پایانی؟ 

ضمن تشکر و قدردانی از شما عزیزان در مجموعه ایران تئاتر به خاطر این فرصت. 
تولید کتب صوتی در ابتدای راه قرار دارد قدمت بسیار زیادی نمی‌شود برای آن قائل شد اگر بخواهیم این رشته ماندگار شود باید مثل دیگر حوزه های تئاتر  حمایت شود
این وظیفه تمامی اهالی اهل کتاب است 
امیدواریم روز به روز بر تعداد فعالان این عرصه افزود شود




نظرات کاربران