در حال بارگذاری ...
با حمایت جواد ایزددوست مدیر خانه تئاتر حوزه هنری اصفهان

تماشاخانه تخصصی ماه شروع به کار کرد

حوزه هنری استان اصفهان ، به ویژه خانه تئاتر حوزه هنری، از جمله نهاد هایی بوده است که در ماههای اخیر در جهت تولید آثار نمایشی و حمایت از گروههای تئاتر نقش عمده و به سزایی داشته است و با حمایت و نظر مساعد ریاست،ومعاونت محترم حوزه هنری اصفهان، تماشاخانه تخصصی ماه شروع به کار کرد. به همین بهانه گفتگویی با جواد ایزددوست انجام داده ایم تا هر چه بیشتر با برنامه ها و اهداف خانه تئاتر حوزه هنری آشنا شویم.

به گزارش تئاتر اصفهان، هادی عسکری _ حوزه هنری استان اصفهان ، به ویژه خانه تئاتر حوزه هنری، از جمله نهاد هایی بوده است که در ماههای اخیر در جهت تولید آثار نمایشی و حمایت از گروههای تئاتر نقش عمده و به سزایی داشته است.

جواد ایزددوست، که خود از فعالان حوزه نمایش در استان اصفهان بوده است با بر عهده گرفتن مدیریت خانه تئاتر حوزه هنری تمام تلاش خود را در جهت رشد و شکوفایی هنر نمایش به کار برده است. افتتاح تماشاخانه ماه نقطه عطفی در دوره مدیریت ایزددوست و دیگر همکارانشان در حوزه هنری استان اصفهان بوده است.
به همین بهانه گفتگویی با جواد ایزددوست انجام داده ایم تا  بیشتر با برنامه ها و اهداف خانه تئاتر حوزه هنری آشنا شویم.
جواد ایزددوست در رابطه با آنچه که امروز دغدغه او در این حوزه است چنین گفت:
 حوزه هنری استان اصفهان با توجه به موقعیت و امکاناتی از قبیل دو سالن سوره و سعدی  و همچنین کمک هزینه هایی که در اختیار گروه های نمایشی جهت حمایت و تولید قرار می دهد، متاسفانه در دوره های قبل کم کار بوده است و از ابتدای سال گذشته که مدیریت خانه تئاتر حوزه هنری استان اصفهان به بنده سپرده شد سعی کردم از تمام ظرفیت های موجود جهت ارتقای سطح کیفی و کمی آن استفاده کنم. همچنین با توجه به نظر مساعد و حمایت های بی دریغ ریاست و معاونت محترم حوزه هنری بر ایجاد یک تماشاخانه تخصصی نمایش، توانستیم اولین و تنها تماشاخانه تخصصی ماه را در مهرماه سال 97 افتتاح  کنیم. پس از افتتاح تا پایان سال تعداد 8 نمایش، 118 شب در این تماشاخانه اجرا شد.

ایزددوست افزود: از  برنامه های خانه تئاتر حوزه هنری، برگزاری مستمر پاتوق یکشنبه های تئاتر است که به صورت هر دو هفته یکبار با حضور یک نمایشنامه نویس برگزار میشود و او با تازه ترین اثر به نگارش درآمده خود در این جلسات حضورپیدا میکندو نمایشنامه اش را میخواند و پس از آن با حضور مجری کارشناس برنامه، به نقد و بررسی پرداخته می شد.

همچنین از دیگر فعالیت های خانه تئاتر حوزه هنری استان اصفهان می توان به حمایت گروه های منتخب در جشنواره های مختلف ملی و بین المللی اشاره کرد که خود برای گروه های تئاتری از اهمیت بالایی برخوردار بود و به عنوان مثال نمایش استرالیا یکی از تولیدات خانه تئاتر است که بعد از اجرای موفق خود در دو مرحله، به سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا نمود و در دو بخش کارگردانی و بازیگری زن کاندید دریافت جایزه شد.

ایزددوست در ادامه افزود:با توجه به فقر نمایشنامه و همچنین نمایشنامه نویس و عدم تربیت و آموزش نمایشنامه نویس ، یک دوره کارگاه موفق نمایشنامه نویسی با حضور محسن رهنما از نمایشنامه نویسان استان برگزار گردید که تا کنون تعداد 11 نمایشنامه کوتاه تولید شده است و ان شاالله در سال 98 ادامه این کارگاه برگزار خواهد شد.

در ابتدای سال 97 با افتتاح واحد تخصصی تئاتر عروسکی در خانه هنرمندان اصفهان و زیر نظر خانه تئاتر حوزه هنری اقدام به برگزاری بسته آموزشی 6 ماهه نمایشنامه نویسی، کارگردانی، ساخت عروسک و عروسک گردانی زیر نظر اساتیدی چون سر کار خانم مریم سعادت، آقایان حسین فدایی حسین، امیر سلطان احمدی و محمد اعلمی برگزار گردید و در پایان یک نمایش عروسکی تولید و اجرا شد. همچنین با توجه به اینکه حوزه تئاتر کودک و نوجوان متولی مشخص و منظمی در اصفهان نداشته بر آن شدیم تا واحد تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری استان اصفهان را با حضور گروه های متعدد افتتاح نماییم که در حال تدارک آن هستیم.

در پایان در کنار تمام موارد ذکر شده و ادامه مسیر حمایت از گروه های حرفه ای و آماتور جهت تولید و اجرا در سالن های حوزه هنری استان اصفهان در سال 98 برگزاری چند جشنواره شامل: اولین جشنواره تئاتر مردمی بچه های مسجد، اولین جشنواره تئاتر سوره و چهارمین جشنواره تئاتر جوان در دستور کار قرار داریم که ان انشاالله بتوانیم با حضور و کمک گروه های نمایشی استان اصفهان این مهم انجام شود.




نظرات کاربران