در حال بارگذاری ...
در نشست خبری

اسامی 30 نمایش راه یافته به جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله اعلام شد

دبیر هنری جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله نام ۳۰ نمایش راه‌یافته به این جشنواره را اعلام کرد.

به گزارش تئاتر اصفهان، نشست خبری دومین جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله با حضور حجت الاسلام کمساری  مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) ،  رفیعی، دبیر هنری جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله، جمشیدیان، عضو شورای سیاست گذاری جشنواره و  استکی، دبیر اجرایی جشنواره  برگزار شد.

حجت الاسلام کمساری در بیانات خود با اشاره به اهداف جشنواره که از مهمترین آن ها آشنایی نسل جوان با اندیشه امام راحل است گفت: دور نخست جشنواره سال گذشته با موفقیت برگزار شد و به لطف خدا مورد اقبال مخاطبان خود قرار گرفت و بسیاری از آثار راه یافته به جشنواره در تهران،  اصفهان و دیگراستان ها اجرا داشتهاند و بسیاری از این آثار در جشنوارههای مطرح کشور از جمله جشنواره مقاومت و جشنواره هنر نشان حائز رتبه های برتر بودهاند و اینها نشان دهنده منطبق بودن جشنواره بر اصول فنی و هنری تئاتر و اعتبار شایسته جشنواره تئاتر روح الله است.

در ادامه  هوشنگ جمشیدیان با معرفی هیئت بازخوانی متون ارسالی به جشنواره بیان کرد: بنده و آقایان کشانی و خسروی ، از میان 102 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره ، 15 اثر از 56 متن بخش صحنه ای ، 10 اثر از 31 متن بخش خیابانی و 3 اثر از15 متن بخش غیررقابتی کودک و نوجوان را برای حضور در جشنواره انتخاب کردیم.

او یادآور شد : با توجه به برگزاری این جشنواره در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و رشد قابل توجه کمی و کیفی  آثار و برگزاری کارگاه های تخصصی ، امید داریم که امسال بتوانیم این رویداد هنری کشور را هرچه با شکوه تر به نمایش بگذاریم .

 رفیعی نیز با تأکید بر این جمله که " بی‌نام خمینی (س) این انقلاب در هیچ جای جهان شناخته‌شده نیست و می بایست به این نکته بیندیشیم که چرا انقلاب ما را به نام انقلاب خمینی می شناسند" بیان کرد: بحث برگزاری جشنواره از دو سال پیش مطرح شد و از ابتدا  به تداوم آن امید داشتیم.

او اسامی آثار راه‌یافته به جشنواره را به شرح زیر اعلام کرد: در بخش صحنه‌ای 15 اثر به نام‌های "شاه رخ"، "خون‌مردگی"، "علی سوت بلبلی"، "کافه نوفل"، " در آغوش انفجار"، "خواب دریا"، "سحر بوسه"، "من به خال لبت"، "ناسور"، پرده پروانه فولادی"، "سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آید"، "جمعه سیاه"، "شاید اتفاقی شاید به‌موقع"، "تاریخ موازی کبوتر"، " پچ‌پچ‌های یک روز بخصوص"، تحقیق" و "باد ما را خواهد برد"  ،   در بخش خیابانی نمایش‌های "تولدی دیگر"، "چشم اسماعیل پای علی آقا"، "شرح رنج و شطرنج"، "خانم فرمانده"، "شصت‌ویک"، "طبل بزرگ زیر پای لنگ"، " از دل حماسه‌ها"، "پل هوایی"، " آزادی دربند"، "قیام، خون، خیابان" و در بخش غیررقابتی کودک و نوجوان نمایش‌های " آقای مهربان"، "کتاب" و "اسماعیل" برای حضور در جشنواره مورد تائید هیئت بازخوان قرار گرفت.

رفیعی گفت:  تعداد آثار ارسال‌شده به دبیرخانه جشنواره امسال رشد صددرصدی داشت و به‌زودی جلسه‌ای با حضور کلیه افرادی که آثارشان به این جشنواره راه پیداکرده برگزار خواهیم کرد و نکات فنی و اشکالات را برای آن‌ها شرح می دهیم تا آثار ایشان به موضوع و اهداف جشنواره نزدیک‌تر شود.

او، ضمن اعلام اینکه مهلت ارسال اثر به بخش نمایشنامه‌نویسی این جشنواره تا 30 آبان ماه تمدیدشده گفت: به دلیل انعکاس اخبار برگزاری جشنواره، متقاضیانی از شهرهای مختلف برای حضور در بخش تئاتر داشتیم اما چون شرایط و امکانات، اجازه سراسری شدن این جشنواره را نمی‌داد، تنها به خاطر احترام به زادگاه امام خمینی(ره) سه اثر به نام‌های "جمعه سیاه"، " خون‌مردگی" و "اسماعیل" از شهر خمین برای حضور در جشنواره تئاتر روح‌الله پذیرفته شد و دو اثر هم از شهر شیراز به دبیرخانه جشنواره رسیده است که در صورت پذیرش در بخش بازبینی به عنوان میهمان در جشنواره حضور پیدا خواهند کرد.

و با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه این جشنواره ادامه داد: کارگاهی با حضور نصرلله قادری در ماه‌های گذشته برای علاقه‌مندان برگزار شد و درصدد هستیم که اواخر آذرماه، کارگاه تخصصی کارگردانی را نیز با حضور ایوب آقاخانی، ویژه افرادی که نمایش آن‌ها به جشنواره راه‌یافته و تعدادی از مخاطبان، پیش از برگزاری جشنواره برپا کنیم، حین برگزاری جشنواره نیز از استادان به نام کشور در بحث کارگاه‌های آموزشی بهره خواهیم برد.

وی تصریح کرد: سال گذشته نتایج اعلامی داوران با آرای مردمی ما تقریباً همسو بود و امسال نیز قصد داریم صندوق آرای مردمی را برای همه نمایش‌ها در نظر بگیریم. 

رفیعی گفت:  تعدادی از متون برگزیده جشنواره سال گذشته جهت شرکت در جشنواره امسال در اختیار کارگردانان متقاضی متن قرار گرفته است.

 

دومین جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله 23 الی 26 بهمن ماه برگزار خواهد شد.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران