در حال بارگذاری ...
دبیر جشنواره «خندستان» اعلام کرد:

دعوت همگانی اصفهان از کمدی‌نویسان ایران

جایزه سراسری نمایشنامه نویسی کمدی «خندستان» به همت تالار هنر وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و حوزه هنری اصفهان، سومین دوره خود را در تابستان و پاییز ۱۴۰۰ برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر به نقل از ستاد خبری این جشنواره؛ «خندستان» در دو بخش اصلی و جنبی به دریافت آثار شرکت کنندگان می‌پردازد. در بخش اصلی که ویژه نمایشنامه نویسی است، شرکت کنندگان آثار خود را در دو حوزه نمایشنامه نویسی کمدی «تألیفی» و نمایشنامه نویسی کمدی «اقتباسی» در معرض داوری قرار می‌دهند. در بخش جنبی نیز که ویژه پژوهش است، اولین جایزه سراسری متون پژوهشی کمدی (مقاله، جستار، تجربه نگاری) و اولین جایزه سراسری مطالعه چهره شاخص کمدی (یادبود زنده یاد مهدی ممیزان) برگزار می‌شود.

برای اطلاع از چند و چون برگزاری سومین دوره این رویداد مهم فرهنگی و سراسری، توضیحات «سعید امامی» دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه نویسی کمدی «خندستان» را در ادامه بخوانید.

 

اصفهان توان تبدیل شدن به قطب کمدی کشور را دارد

 دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه نویسی کمدی «خندستان» توضیحاتش را با این موضوع آغاز می‌کند که از ابتدای فعالیتش در سمت مدیریت تالار هنر اصفهان، در صدد برگزاری رخدادی اثرگذار برای احیا و تثبیت جایگاه اصفهان در حوزه هنر نمایش کمدی بوده است. امامی دراین باره می‌گوید: «شهر اصفهان به واسطه برخورداری از سابقه‌ای درخشان و ارزشمند در حوزه نمایش کمدی که از قبل از دوران هنرنمایی مرحوم ارحام صدر آغاز شده و تا بعد از آن نیز ادامه داشته است، در حال حاضر نیز این ظرفیت را دارد که به قطب نمایش کمدی کشور تبدیل شود. باید توجه داشت که این ظرفیت نه صرفاً در میان هنرمندان اصفهان، بلکه در میان عموم مردم نیز رواج دارد و «طنازی» از ویژگی‌های بارز این مردم است.»

او می‌افزاید: «از سوی دیگر، در میان جریان‌ها و ژانرهای مختلفی که در حوزه نمایش در کشور فعالیت دارند، ژانر کمدی در اصفهان سابقه بیشتری دارد. تا جایی که می‌توان از این ظرفیت به عنوان یک صنعت خلاق یاد کرد. لازم به یادآوری است که صنعت خلاق عبارت از صنعتی خودجوش در یک شهر است که می‌تواند روی پای خودش بایستد، تولید ثروت کند و به یک جریان صنعت فرهنگی تبدیل شود.»

 

«خندستان» قابلیت ملی شدن را داشت

مدیر دفتر تخصصی تئاتر شهرداری اصفهان در ادامه، از استقبال رضایت بخش مرکز هنرهای نمایشی کشور از جایزه خندستان خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: «جایزه خندستان در اصفهان با نگاهی حرفه‌ای به نمایشنامه نویسی کمدی در سطح سراسری شروع به فعالیت کرده و با تاکید بر اهمیت نوشتن می‌تواند بخشی از جریان هنرهای نمایشی را در مسیری رو به اعتلا قرار داده علاوه بر اینکه اصفهان را به مرکز تولید هنر نمایشنامه نویسی و همچنین اجرای کمدی تبدیل کند. چنانکه شهر مریوان علیرغم اینکه نسبت به اصفهان از امکانات و بودجه کمتری برخوردار است، توانست به عنوان پایتخت نمایش‌های خیابانی شناخته شود و یا همدان به عنوان پایگاه نمایش‌های کودک و نوجوان فعالیتش را ادامه داده است.»

او با بیان اینکه تبدیل اصفهان به قطب نمایش کمدی نیازمند احیا و تثبیت جریان اجرای نمایش کمدی در این شهر است، می‌افزاید: «یکی از روش‌ها و زیرساخت‌های لازم برای دستیابی به چنین چشم اندازی، راه اندازی جشنواره‌های مرتبط در حوزه کمدی است که قوت و قدرت برگزاری آن در گرو همکاری تمام اهالی تئاتر کشور و حضور همه جانبه آنهاست.»

 

چشم‌اندازی چندین ساله برای نمایش کمدی در اصفهان

 برگزاری جشنواره نمایش‌های کمدی در اصفهان بی سابقه نیست. چنانکه در گذشته چهار دوره از این جشنواره از سوی تالار هنر اصفهان برگزار شده است. امامی با اشاره به این موضوع می‌گوید: «چهار دوره جشنواره نمایش‌های کمدی در سطح شهر اصفهان برگزار شده و اگرچه آثاری از دیگر شهرها نیز در این جشنواره‌ها مورد داوری قرار گرفتند، اما جشنواره به صورت غیرسراسری برگزار شد. در این دوره قصد ما بر احیا و تثبیت این جشنواره در سطح ملی بود تا به دنبال آن اصفهان را به عنوان قطب هنر نمایش کمدی در سطح کشور معرفی کنیم. همچنین به دنبال این هستیم که یک ردیف بودجه مستقل و ثابت برای این رویداد در شهرداری مصوب کنیم و از حیث اجرایی به تأمین شرایط لازم بپردازیم.»

اما اینکه چرا جشنواره نمایش کمدی اصفهان در حال حاضر به جایزه نمایشنامه نویسی کمدی تبدیل شده، سوالی است که دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه نویسی کمدی «خندستان» در پاسخ به آن می‌گوید: «مهم‌ترین مشکل برای برگزاری جشنواره کمدی به صورت ملی، موضوع شیوع ویروس کرونا بود که اجازه نداد بتوانیم نسبت به برگزاری این جشنواره با بخش اجرا در شرایط فعلی اقدام کنیم. چراکه لازم بود گروه‌های نمایشی مختلف در یک مکان حضور داشته باشند و این منجر به بروز مشکلاتی می‌شد. بنابراین تصمیم بر این شد که بر حوزه «نمایشنامه» و «پژوهش» به عنوان دو زیرساخت برای جریان نمایش کمدی مطلوب تمرکز نماییم و خروجی آن را مبنا و زیرساختی برای جریان جشنواره اصلی نمایش کمدی قرار بدهیم که امیدواریم بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته در سال 1401 محقق شود.»

 

فرصت ارسال آثار تا 15 مهرماه

سعید امامی درباره روند سراری شدن جشنواره خندستان ادامه می‌دهد: «با مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد مکاتبه کردیم و با توجه به سوابقی که اصفهان از اجرای نمایش‌های کمدی داشت، نهایتاً مجوز اجرای این جشنواره را به صورت ملی اخذ کردیم. اکنون فراخوان جشنواره اعلام شده و تا 15 مهرماه فرصت ارسال آثار وجود دارد. اسامی داوران جشنواره نیز به زودی اعلام می‌شود.»

او تاکید می‌کند: «همه داوران جشنواره از میان افراد کارشناس و متخصص و صاحب نام تئاتر و نمایشنامه کمدی کشور انتخاب شده‌اند.»

 

 معرفی چهره‌های شاخص کمدی اصفهان

یکی از وجوه بارز سومین جایزه سراسری نمایشنامه نویسی کمدی «خندستان» که با رویدادهای قبلی در این زمینه متفاوت است و از نقاط قوت آن به شمار می‌رود، تمرکز بر حوزه مطالعه چهره‌های شاخص کمدی است. سعید امامی درباره این موضوع می‌گوید: «این پیشنهاد مطرح شد که در صورت احیا و تثبیت جشنواره نمایش‌های کمدی اصفهان، هرسال یک چهره شاخص کمدی معرفی شود و زندگینامه، آثار، اندیشه‌ها و خدمات او محور مطالعه و بررسی قرار گیرد. امسال باتوجه به تمرکز جشنواره بر نمایشنامه کمدی، شخصیت مهدی ممیزان را که بزرگ نمایشنامه نویسی کمدی در اصفهان بوده و نگارش آثار ارحام صدر را برعهده داشته، انتخاب کردیم و شرکت کنندگان می‌توانند آثار خود را در قالب‌های مختلف درباره این شخصیت برای ما ارسال کنند. در پایان، کلیه آثار و پژوهش‌ها درباره این شخصیت جمع آوری و به منبعی برای پژوهشگران و علاقمندان تبدیل می‌شود.»

 

محدودیتی برای ارسال آثار در بخش پژوهش وجود ندارد

مدیر تالار هنر اصفهان سپس به این موضوع اشاره می‌کند که برای ارسال اثر در بخش پژوهش محدودیتی از سوی دبیرخانه جشنواره تعیین نشده است: «ما برای بخش اول از جهت تعداد اثر ارسالی محدودیت قرار دادیم. چنانکه هر شخص می‌تواند چهار اثر (دو اثر در بخش تألیفی و دو اثر در بخش اقتباسی) ارسال کند. البته شرکت در بخش نمایشنامه محدودیت خاصی به لحاظ اینکه نمایشنامه چاپ شده باشد یا در جشنواره‌ای شرکت کرده و یا به روی صحنه رفته باشد ندارد و آثار تولیدی نمایشنامه نویسان مختلف به‌راحتی می‌تواند در این جشنواره شرکت داده شود. حتی درباره موضوع اثر هم محدودیتی نیست و تنها رعایت استانداردهای کمدی برای ما اهمیت دارد.»

او ادامه می‌دهد: «علاوه بر این، در بخش پژوهش هیچ محدودیتی حتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد. یعنی شرکت کنندگان اجازه دارند هر تعداد اثری که می‌خواهند را برای دبیرخانه ارسال کنند. به این دلیل که در گام نخست این رویداد به دنبال جمع آوری و آرشیوسازی رویدادهای بزرگ در حوزه نمایشنامه و پژوهش‌های کمدی هستیم و می‌خواهیم مرجعی برای پژوهش‌ها و آثار نمایشنامه‌هایی باشیم که به رشد جریان کمدی در کشور کمک می‌کند.»

 

گردآوری و چاپ آثار برگزیده در قالب یک کتاب

از دیگر اقدامات دبیرخانه سومین دوره جایزه نمایشنامه نویسی کمدی خندستان، تهیه کتابی شامل آثار برگزیده در حوزه نمایشنامه و پژوهش است که با عنوان "خندستان" از سوی انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان چاپ و منتشر می‌شود.

سعید امامی با اعلام این خبر ادامه می‌دهد: «درصددیم پژوهش‌های برگزیده در این رویداد به جز چاپ در کتاب، در برخی مراجع علمی کشور و سایت‌های معتبر مرجع برای پژوهش‌های علمی منتشر شوند که نتایج بیشتری برای پژوهشگران داشته باشد. همچنین در تلاش هستیم تا نمایشنامه‌ها نیز به صورت گسترده‌تر معرفی شده و کارگردان‌ها بتوانند از این آثار استفاده نمایند.»

 

دعوت همگانی به جشنواره‌ای ملی

او در پایان و خطاب به همه مخاطبان این رویداد سراسری می‌گوید: «از همه افرادی که در سطوح حرفه‌ای در جریان کمدی نویسی تئاتر کشور فعالیت دارند می‌خواهم که حتماً در این رویداد شرکت کنند و مطمئن باشند که ارتباطی متقابل میان ما و آنها برقرار می‌شود و جشنواره آورده‌ای برای آنها خواهد داشت و این رویداد را مدخلی برای ورود به ارتباط گیری با جریان کمدی در شهر اصفهان بدانند زیرا حتی کسانی که جز برگزیدگان جشنواره نباشند در فهرست ما برای همکاری قرار خواهند گرفت.

 

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران